خلاصة:
به منظور تعیین معیارهای استاندارد ذخیره و بازیابی اطلاعات لوح های فشرده آموزشی کودکان، شیوه های ذخیره و بازیابی اطلاعات لوح های فشرده آموزشی کودکان در ایران ارزیابی شده است. روش/ رویکرد پژوهش: ارزیابی با استفاده از سیاهه وارسی انجام شده است. یافته ها: 5/47 درصد از معیارهای ذخیره و بازیابی اطلاعات و 67/73 درصد از معیارهای طراحی نرم افزار توسط لوح های آموزشی کودکان رعایت شده اند. نتیجه گیری: لوح های آموزشی کودکان از لحاظ ذخیره و بازیابی اطلاعات نامناسب، اما از نظر طراحی نرم افزار دارای وضعیت مطلوبی هستند.
ملخص الجهاز:
يافته ها سؤال اول پژوهش : نرم افزارهاي مورد بررسي تا چه اندازه از نظر ذخيره سازي و بازيابي اطلاعات با معيارهايمعتبرذخيره سازياطلاعات الکترونيکيمطابقت دارند؟ در اين پژوهـش ١٠ معيار مختلف ذخيـره سازي و بازيابي اطلاعـات در لوح هاي فشرده آموزشي کودکان مورد ارزيابي قرار گرفت که نتايج آن در جدول ١ ارائه شده است .
با توجه به داده هاي جدول ١، مي توان گفت که فقط پشتيباني فايل هاي تصويري در نرم افزار در تمام نرم افزارها رعايت شده است و بعد از اين معيار پشتيباني از فايل هاي صوتي و ارتباط فايل هاي صوتي و تصويري با محتواي اطلاعاتي بيشترين درصد فراواني را دارند.
همانگونه که مشاهده مي شود از بين ٥٥٠٠ معيار،٤٠٥٢ مورد از آنها توسط لوح هاي فشرده آموزشي کودکان رعايت شده است که ٧٣/٦٧ درصد کل شاخص هاي طراحي را شامل مي شود.
سوال سوم پژوهش : نرم افزارهاي مورد بررسي چه موضوع هاي آموزشي را شامل ميشوند؟ براي پاسخ به اين پرسش پژوهشگر زمينه هاي موضوعي نرم افزارها را بر طبق موضوعاتي که در لوح هاي فشرده کودکان وجود داشته ، استخراج و آنها را به ٦ گروه آموزه هاي ديني ، مهارت هاي زندگي ، مفاهيم پايه ، آموزش هاي علمي و تاريخي ، زبان آموزي و سرگرمي دسته بندي کرده است .
نتيجه گيري نتايج به دست آمده از اين پژوهش حاکي از اين است که ٤٧/٥ درصد از لوح هاي فشرده آموزشي کودکان ،به معيارهاي ذخيره وبازيابي اطلاعات توجه کرده اند.