ملخص الجهاز:
پس از این دو قصیده ازامیری فیروزکوهی معرّفی شده است:«ذکر حق»و«ای وطن»؛قصیدۀ اوّل با مطلع: {Sآنک آواز نبی از در بطحا شنوید#ذکر حق را ز در افتادن بتها شنویدS}(ص 11) شاعر بدون مقدّمه به اصل موضوع پرداخته،و به عنوان شعرآیینی و ارزشی با استفاده از تلمیحات زیبای قرآنی،حدیثی،مذهبیو تاریخی،موضوع را پرورانده است.
با کاربرد تشبیهات زیبایی چون:اجذم حرص و ابرصحرص،چارۀ درد خود را از این دو بیماری،از مسیحا میجوید: {Sاجذم و ابرص حرصند طبیبان شما#چارۀ درد خود اکنون ز مسیحا شنویدS}(ص 13) تکرار فعل به خصوص در اوّل و آخر بعضی از مصراعها،ازویژگیهای این شعر است: {Sنگرید آن همه انوار تجلّی نگرید#شنوید آن همه گلبانگ تسلی،شنویدS}(ص 14) امیری مقیاسهای شاعرانۀ جالبی چون یک دهن احسنت،صددهن دشنام به کار برده است،و ترکیبات بدیعی چون زلزلۀ ثورو حرا همان نهضت اسلام لرزانندۀ ارکان ظلم،در بیت صورتکرده است: {Sزلزلۀ ثوره و حرا را که جهان لرزد از او#هم ز تن لرزۀ ایوان شهان واشنویدS}(ص 13) شاعر در قصیدۀ ای وطن نیز از تکرار،به خصوص تکرار فعل،فراوان استفاده کرده،که در عین تأکید،موسیقی شعرش را بالابرده است.
مطلع این قصیده اینگونه است: {Sای وطن ای مفخر من لطف حقّت یار باد#لطف حقّت یار و دشمن خوار و خواری عار بادS}(ص 24) شاعر شهیر دیگر استاد محمد رضا رحمانی یار احمدی متخلّصبه مهرداد اوستا است.
ظهور دولت حققصیده دیگری از اوست که در وصف امام قیام و منتقم آل نبی وانتظار موعود،با استفاده از تلمیحات تاریخی و مذهبی جالب و با2l ارزشی سروده شده است.