خلاصة:
مقدمه: بهدلیل اینکه افراد هیجانخواه بهدنبال تجربههای جدید هستند، محیط جذاب اینترنت این امکان را برای کاوش آنها فراهم میکند و هویت میتواند به واسطه هیجانخواهی بر اعتیاد اینترنتی اثر داشته باشد . این مطالعه با هدف ارزیابی اثر مستقیم و غیرمستقیم هویت از طریق هیجانخواهی بر اعتیاد اینترنتی انجام شد. روش: این مطالعه در سال 1388 روی 280 نفر از کاربران اینترنت کافینتهای شهر کرمان که با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند، انجام شد. واحدهای پژوهش به پرسشنامههای سبکهای هویت برزونسکی، هیجانخواهی زاکرمن و اعتیاد اینترنتی یانگ پاسخ دادند. بهمنظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگویی مفهومی، از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS 11.5 تحلیل شد. یافتهها: مدل ارزیابیشده از شاخص های برازندگی خوبی برخوردار بود. متغیر نهفته هویت بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق هیجانخواهی بر اعتیاد اینترنتی اثرگذار بود. هویت و هیجانخواهی بر اعتیاد اینترنتی تاثیرگذار بودند. همچنین در این الگو، تمام وزنهای رگرسیونی از نظر آماری در سطح 05/0 معنیدار بودند. نتیجهگیری: هویت بر اعتیاد اینترنتی اثر مستقیم و غیرمستقیم دارد. نتایج همچنین اثر مستقیم هیجانخواهی بر اعتیاد اینترنتی را نشان میدهد.
ملخص الجهاز:
"رابطه هویت و هیجانخواهی با اعتیاد اینترنتی Relationship between identity and sensation-seeking with internet addiction تاریخ دریافت:88/12/16 Accepted:2010/13/3 مهری سلطانی1،خدیجه فولادوند2،علی فتحی آشتیانی؟؟ کیده {IBمقدمه:به دلیل اینکه افراد هیجانخواه به دنبال تجربههای جدید هستند،محیط جذاب اینترنت این مکان را برای کاوش آنها فراهم میکند و هویتمیتواند به واسطه هیجانخواهی براعتیاد اینترنتی اثر داشته باشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 1)الگوی پیشنهادی برای ارتباط بین هویت،هیجانخواهی و اعتیاد اینترنتی الگویی(شکل 1)که این تحقیق به آن پرداخته است،براساسپژوهشهای مرتبط که قبلا به آنها اشاره شد[16،18،22]ارایهشد و 3 متغیر دارد.
هیجانخواهی رابطه بالایی باخطرپذیری یا رفتارهای ماجراجویانه مثل مصرف دارو و رانندگیخطرناک دارد و جستجوی اینترنتی،به نظر میرسد یکماجراجویی در اطراف جهان با ابزارهای فوق العاده باشد،بنابراینمیتواند با هیجانخواهی ارتباط داشته باشد و به دلیل اینکه افرادهیجانخواه به دنبال تجربههای جدید هستند،محیط جذاب ومتنوع اینترنت این امکان را برای کاوش آنها فراهم میکند[20].
در این پژوهش به دلیل وجود بیش از دو متغیر و استفاده از یکالگوی پیشنهادی در مورد روابط بین متغیرها،برای تجزیه وتحلیل اطلاعات پژوهشی،از مدل معادلات ساختاری استفادهشده است.
نوجوانو جوان به منظور یافتن هویت خویش به جستجویاطلاعات درباره خود و جهان اطراف خویش میپردازند و درجوامع کنونی،رسانههای جمعی و اینترنت این امکان را برای آنانفراهم آورده که در کوتاهترین زمان ممکن،اطلاعات مورد نیازخود را به دست آورند و این محیط جذاب با داشتن امکانات ویژه،حس هیجانخواهی آنها را در جهت کشف محیطهای گوناگوناینترنت برمیانگیزاند."