خلاصة:
خواجه مجدالدین بن احمد همگر معروف به مجد همگر از شاعران مشهور ایران در قرن هفتم هجری است. او را در ادب فارسی بیشتر از روی حکمی که در مقایسة امامی هروی و سعدی کرده است، میشناسند. وی شاعری سهل و ممتنع سراست. رباعیات متعدد و لطیف عاشقانه و گاه حکمی و اجتماعی وی، از بهترین ترانههای شعر و ادب فارسی است. تاکنون از دیوان این شاعر، نسخة مصحح و منقحی تدوین و چاپ نگردیده است. تنها نسخة خطی چاپی دیوان وی، به واسطة احمد کرمی در سال 1375 از سوی انتشارات « ما » به چاپ رسیده است. نسخههایی که در تصحیح این دیوان در دسترس مصحح بوده، همگی پس از قرن یازدهم هجری کتابت گردیده است. یکی از قدیمترین و ارزندهترین نسخ، از رباعیات این شاعر، نسخهای است که در سال 697 هجری، توسط نوة وی ( اسحق بن قوام بن مجد همگر ) کتابت گردیده و مشتمل بر بخش عظیمی از رباعیات اوست. این پژوهش بر آن است تا به تطبیق و مقایسة این نسخة نفیس با دیگر نسخههای خطی و چاپی، به گونههای تحریف رباعیات این شاعر در نسخههای متعدد و نیز نسخة چاپی بپردازد و ضرورت تصحیح و چاپ رباعیات وی را بر اساس قدیمترین نسخ، تبیین نماید.
Recognizing symbols of Shahnameh requires an understanding of the context and condition of creation and emergence of symbol، myth and epic. Symbol has a relationship with consciousness and unconsciousness of man and constitutes the language of mythologies، legends، and epics. Thus the language of mythological and epic works is symbolic. The main theme in Iranian mythologies is the dual nature of creation، and during the passage from myth to epic the conflict between the two forces of good and evil appear in various aspects of existence. Some characters that represent symbolic and coded concepts more than other elements can be considered as symbols of the evolution of gods to kings and against them there are devilish kings as symbols of drought (Apush). The other symbolic elements analyzed in this study are: epic-romance stories، imaginary creatures، symbolic dreams of kings and heroes، symbolic numbers، symbolic patterns of flags، the symbolism of water، fire and charisma The findings of the study illustrate that people، more than other elements، are the constitutive elements of mythological symbols، and the tension between these human elements depicts the mutual conflict between good and evil in Ferdowsi’s Shahnameh. Like other elements، symbolic characters (especially kings) are of symbolic value and constitute a part of constructing elements of mythological symbols in Shahname. Moreover their reputation is dependent on the extent of their benefit from “God charisma“ as the most pivotal element of their personality. Kings like Afrasiab and Zahak، due to lack of it، are the most disreputable kings. On the other hand، Fereidoon and Kaikhosro are on the top of the most reputable kings because of continuous benefit from that. This study has been conducted on the basis of library resources and has applied a descriptive-analytic method.
ملخص الجهاز:
جدول تطبیقی نسخه چاپی و نسخة بریتانیا حروف الفبا تعداد رباعیات در نسخة چاپ شده تعداد رباعیات مندرج در نسخة خطی تعداد رباعیات مشترک خطی و چاپی تعداد رباعیات که در نسخة خطی نیست تعداد رباعیات تازه یافته رباعیات حرف الف 28 25 23 5 2 حرف ب 14 17 14 - 3 + یک رباعی مکرر ت 214 74 57 157 17 د 185 163 109 76 54 ر 21 57 16 5 41 ز 17 29 15 2 14 س 5 10 4 1 6 ش 14 23 9 5 14 م 21 123 11 10 112 ی 4 88 3 1 85 مجموع 523 609 261 262 348 با مطابقه و مقایسه نسخة بریتانیا، مکتوب به سال 697، با دیگر نسخههای موجود از دیوان این شاعر و نیز نسخة چاپی، گونههای مختلف تحریف این دیوان تبیین میگردد که به مهمترین آنها اشاره میشود: 1- اشکال در قافیه و ردیف 2- تعویض و تبدیل مصراعها 3- تکرار و جابجایی مصراعها گونههای تحریف 4- تبدیل و تحریف واژهها 5- اختلال وزنی 6- اغلاط چاپی اشکال در قافیه و ردیف یک دسته از اشکالات و تحریفات این دیوان، ابیات و رباعیاتی است که قافیه و ردیف آن تکرار گردیده و یا حروف قافیه بکلی تغییر یافته است.