ملخص الجهاز:
"بنابراین توسعه فرهنگی کشور نیازمند بازنگری،بازپژوهی و بازاندیشی عمیق در حوزه فرهنگ از طریق توجه و تحقق مهندسی فرهنگ و سپس مهندسی فرهنگی در جامعه است که خروجی این فرایند در مقوله مهندسی فرهنگ شامل تدوین مبانی ایرانی-اسلامی فرهنگ،تعریف ملی فرهنگ و نظریه ملی فرهنگ و در ارتباط با مهندسی فرهنگی مشتمل بر سه نقشه مهندسی فرهنگی کشور،مهندسی دستگاههای فرهنگی و نظام مدیریتی فرهنگی خواهد بود که در ادامه به اختصار به توضیح هریک پرداخته میشود.
به منظور دستیابی به این مهم و در راستای بهبود و ارتقای مستمر فرهنگ کارآفرینی کشور گامها و مراحل زیر پیشنهاد میشود: 1-شناسایی و تجزیه و تحلیل وضعیت موجود فرهنگ کارآفرینی کشور که مشتمل بر موارد زیر است: الف)شناسایی آسیبها،موانع و محدودیتها؛ ب)شناسایی فرصتها،ظرفیتها و توانمندیها؛ 2-تبیین و ترسیم وضعیت مطلوب براساس مبانی علمی و الگوهای ایرانی-اسلامی؛ 3-تعیین سیاستها،اولویتها و راهکارهای تحقق وضعیت مطلوب موردنظر؛ 4-اعتبارسنجی سیاستها،اولویتها و راهکارهای تحقق وضعیت مطلوب از طریق جلب مشارکت حداکثری متخصصان و دستاندرکاران؛ 5-تحقق تدریجی و تکاملی نقشه فرهنگ کارآفرینی کشور از طریق دریافت بازخورد و اصلاح و بهبود مستمر.
بیش از یک دهه است که مقوله کارآفرینی و پدیدههای نوظهور مرتبط با آن نظیر پارکها و مراکز رشد علم و فناوری و شهرکهای علمی و تحقیقاتی،مورد توجه و تأکید مدیران و مسئولان کشور قرار گرفته و اقدامات و برنامههای متعددی در این زمینه صورت پذیرفته است،اما توسعه کارآفرینی،فرایندی است که ما هنوز بهطور کامل آن را در کشور طی نکرده و بهویژه در حوزه فرهنگ کارآفرینی با موانع و محدودیتهای فراوانی مواجه هستیم که در صورت بیاعتنایی به آسیبها،موانع و کاستیهای موجود در این زمینه و عدم بازاندیشی، بازمهندسی و معماری مجدد فرایند توسعه فرهنگ کارآفرینی،این فرایند پویا و استراتژی کارآمد و این عامل تأثیرگذار در تسهیل و تسریع فرایند توسعه کشور،میتواند به یک تجربه شکستخورده ملی بدل شود."