ملخص الجهاز:
"اینجاست که پای تبلیغ جبری و قهری و بیزبان که از زبان رساتر است [به میان میآید] و اطلاعات فنی در خود فن تبلیغ داشتن و مسأله امانت و راستگویی و دست نزدن به دروغ برای گرم کردن صحبت، آشنایی با نیازها و دردهای مردم خصوصا طبقه جوان، شناخت زمان و مقتضیات زمان، عدم دخالت در رشتهای که تخصص ندارد، سعه صدر و عصبانی نشدن از شنیدن دردها و عصیانها، ترجیح جانب احتیاج بر منافع خود و کارهای پرسروصدا (اینجا داستان مرحوم حاج شیخ غلامرضا یزدی که گفت امام رضا زائر زیاد دارد، نوکر میخواهد، نقل شود)، مسأله تکیه بر حقایق دین نه باورهای مردم، اصلاح نقاط ضعف اجتماع نه بهره برداری از آن، رضای خدا را بر رضای مخلوق مقدم داشتن، دین را در خدمت ظلمه قرار ندادن که هزار درجه از ظالم بودن خطرناکتر است، چیزی بگوید که مصلح مردم است نه چیزی که مردم را خوش آید که آنوقت مانند طبیبی است که نسخهای میدهد که مریض را خوش آید، و همچنین مسأله شناخت محیط و عوامل موجود محیط و عواملی که در حال به وجود آمدن است و به استقبال حوادث رفتن، بدعتها را از سنتها تمیز دادن.
[قرآن کریم از زبان نوح علیه السلام خطاب به گروهی از قومش میفرماید:] «اوعجبتم ان جاء کم ذکر من ربکم علی رجل منکم» « اعراف/ 63» آیا تعجب میکنید که پیام پروردگار شما، ذکر پروردگار شما، مایه تنبیهی که از طرف پروردگار شماست، بر مردی از خود شما بر شما آمده است؟ عبارت «من ربکم» نشاندهنده این است که نمیخواهد خدا را به خودش اختصاص بدهد و در چنان مقامی بگوید خدای من، شما که قابل نیستید تا بگویم خدای شما.
000 یکی دیگر اینکه جمود بیجا بر وضع و کیفیت خاص نشود، مثل آنهایی که با بلندگو، رادیو و امثال اینها مبارزه میکردند و بلندگو را بوق شیطان میخواندند و بلکه از فرصتهایی که زمان ایجاد میکند برای بهتر رساندن پیام الهی باید استفاده کرد و اگر نه، دشمن از این فرصتها استفاده میکند و مبارزه تبلیغاتی ما شکل مبارزه شمشیر و توپ را به خود میگیرد."