خلاصة:
هدف از این پژوهش مقایسه دیدگاه معلمان دروس علوم ، ریاضی ، عربی و ادبیات در بکارگیری و اولویت بندی مهارت های فاوا بمنظور اثر بخشی برنامه درسی دوره راهنمایی بوده است . این پژوهش از نوع زمینه ای ٣بوده است از بین ٤٠١٠ نفر از معلمان دروس مورد بررسی ، ٣٥٠ نفر با استفاده از جدول مورگان به روش تصادفی تعیین و از بین نمونه ١١٧ نفر از معلمان دارای شرایط انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد که پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ (٩٣/٨%) محاسبه و با استفاده از ماژول های بنیاد جهانی ICDL تهیه گردیده است . جهت تجزیه و تحلیل داده ها افزون بر آمار توصیفی از آمار استنباطی و آزمون کروسکال والیس استفاده شده است . نتایج پژوهش حاکی از آنست که از دیدگاه معلمان بکارگیری مهارت های هفت گانه فاوا در یادگیری این دروس موثر است . بین میانگین نمره های معلمان در خصوص چهار مهارت مفاهیم پایه سخت افزار و فن آوری داده ها، کامپیوتر و مدیریت فایل ها، بکارگیری نرم افزار واژه پرداز، جستجوی اینترنتی و پست الکترونیک ، تفاوتی معنی دار وجود ندارد، ولی در بکارگیری سه مهارت دیگر تفاوت معنی دار مشاهده شد. بکارگیری صفحه گسترده و بانک داده ای در آموزش درس ریاضی و نرم افزار ارایه مطالب در آموزش درس علوم از اولویت بالاتری نسبت به سایر مهارت های فاوا برخوردارند.
ملخص الجهاز:
(Drakseler,2004: 97 1- Access 2 -Acceptance 3 -Availability (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١- پیش نیازها و شرایط کاربرد فناوری در آموزش وجود این پیش نیازها زمینه را برای بکار گیری مهارت های فاوا در دروس دوره راهنمایی فراهم می نماید و برنامه درسی فاوا محور در آینده ، با ابزارهای نوینی که در اختیار دانش آموزان قرار خواهد داد، مدت زمانی که در مدرسه می گذرانند را انعطاف ناپذیر می کند ( Flinders, david ٢٠٠٧:٥٠ , Thornton, Stephan J &j.
گرچه این 1- Word Presser 2- Presentation 3- Spreadsheet 4- Using Database 5- Using a computer & managing files 6 Web Browser مهارت ها را بنیاد جهانی ICDL١ با عنوان سواد داده ای ٢ (٢٠٠٨٥٥,Ghasemi) و الوین تافلر یادگیری آن را ضرورت زندگی در قرن بیست و یکم برای اقشار جامعه ( & Sharifi ٥ :٢٠٠٨ ,Eslamiyeh) می داند، ولی تاکنون پژوهشی مبنی بر این که از دید معلمان ، دانش آموزان چه مهارت هایی را در دروس ریاضی ، علوم ، ادبیات و عربی دوره راهنمایی باید آموزش ببینند تا به گونه ای اثربخش بتوانند در برنامه درسی خود بکار گیرند، انجام نگرفته است و این پژوهش رویکردی نوآورانه در این زمینه است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) کاملا" موافقم موافقم مطمئن نیستم مخالفم کاملا" مخالفم نمودار١-١: دامنه مقیاس لیکرت 1- Field research 2- murgan 3 -International Computer Driving Licence یافته های پژوهش فرضیه نخست : بین نظرات معلمان دروس ( علوم ، ریاضی ، عربی و ادبیات فارسی ) در خصوص اثر بخشی بکارگیری مهارت « مفاهیم پایه سخت افزار و فناوری داده ای و ارتباطات » تفاوت معنی داری وجود دارد.