ملخص الجهاز:
"بهرصورت برای نمایاندن قدری از تفاوتهای عمیق تفکرمادی و جامد غرب و شرق با مبنای مادی دیدن انساندر علوم انسانی و تفکری که انسانرا محدود در ماده نمیبیندبه طرح رواندرمانی ارزشی پرداختیم و بعد از دادنتذکراتی مختصر در برخی از ابعاد رواندرمانی غرب و تاکیدبراختیار فرد در روان درمانی ارزشی و ذکر مهلکاتی کهممکن است فرد در راه تکامل خویش خود را در گرداب آنهابیندازد،بحث در خطوط کلی رواندرمانی ارزشی را بهحول و قوه خدا دنبال میکنیم.
رسولاکرم فرمود:«گاه میشود که انسان در نظر مردمکار بهشتیان میکند اما به حقیقت از جهنمیان استو گاه میشود که انسان در نظر مردم کار جهنمیان میکند و به حقیقت اهل بهشت است»141وفرمود:«وقتی کسی که خدا نه مال به او داد و نهدانش گوید اگر مالی داشتم مانند فلانی رفتارمیکردم او پیرو نیت خویش است و گناهشانمساوی است»142 در درون پربار انسان{S«جرس فریاد میدارد کهبربندد محملها»S}او میداند تشنه است و باید درجائی عاری از این بندوبستها،تشنگی درونش را رفعکند.
و چون عاشقی شود که هرچهخواهد برای معشوق خواهد این کس اگر طعامخورد یا به قضاء حاجت شود مثلا ممکن بود کهاخلاص تواند کرد اندر آن و آنکه دوستی دنیا برویغالب بود و در نماز و روزه اخلاص دشوار تواند کرد،که همه اعمال صفت دل گیرد و بدان جانب میل کندکه دل بدان میل دارد و هرکه جاه بروی غالب شد،همه کارهای وی روی در خلق آورد تا بامداد کهروی بشوید و جامه در پوشد برای خلق باشد.
چون به مکه رسید خانه راباز ندید گفت:آه!چه حادثه است!مگر چشممرا خللی رسیده است؟هاتفی آواز داد که:چشمتو را هیچ خللی نیست اما کعبه به استقبال ضعیفهییرفته است که روی در اینجا دارد ابراهیم از غیرتبخروشید گفت:که باشد این؟تا رابعه را دید کهمیآمد عصازنان."