ملخص الجهاز:
"کتاب یاد شده در واقع حاصل انجامطرح مطالعاتی و پژوهشی گستردهای است که هدفاز آن آگاهی از وضعیت علمی رشتههای کشاورزی وصنایع طبیعی در دانشگاههای دولتی کشور و دستیابیبه نقاط قوت و ضعف مربوط و سرانجام ارائۀپیشنهادها و الگوهای مناسب برای ارتقای سطح کیفیآموزش و پرورش در این زمینه است.
آنچه در زیر میآید چکیده اطلاعات و آماریاست که از چهارده رشتۀ تحصیلی کشاورزی و منابعطبیعی در دانشگاههای سراسر کشور تهیه و مشروحادر یک کتاب 258 صفحهای عرضه شده است: برای 14 رشتۀ تحصیلی کشاورزی و منابع طبیعیدر نظام آموزش عالی کشور،اطلاعات مربوط به تعداداعضا و درصد مراتب هیئت علمی،انتشارات،تعدادانتشارات بهازای هر فرد هیئت علمی،بازدهیانتشارات هیئت علمی،امتیاز مربوط به هیئت علمی،تعداد طرحهای پژوهشی و تعداد طرح بهازای هر فردهیئت علمی،تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف،نسبت هیئت علمی به دانشجویان کاردانی وکارشناسی،نسبت هیئت علمی استادیار و بالاتر بهدانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا،تعداد اعضایهیئت فنی(کارشناس و تکنسین)،امتیاز مربوط بههیئت فنی و نسبت هیئت فنی به هیئت علمی استادیارو بالاتر در جدول الف درج شده است.
تعداد مقالات به ازای هر فرد هیئت علمی دررشتههای محیط زیست و گیاه پزشکی به ترتیب برابر12/50 و 11/88 و از بقیه رشتهها بیشتر است.
چنانچه مقالات،کتب و مقالات ارائه شده درسمینارها را هرچند که قابل جمع نیستند،مجموعا درنظر بگیریم،تعداد آنها برابر 3930 عنوان است کهبه ازای هر فرد هیئت علمی 5/4 است و برای هر نفرهیئت علمی استادیار و بالاترین این نسبت برابر 11/2است که نسبت مناسبی است،زیرا با توجه به حجمزیاد فعالیتهای آموزشی هیئت علمی،فرصت کافی بهمنظور انجام تحقیقات و نگارش کتب و مقالات برایآنها باقی نمانده است و به این دلیل نسبت مذکور رامیتوان نسبت مناسبی دانست."