خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین انجام فریضه نماز و سلامت عمومی دانشجویان است. در این پژوهش «سلامت کلی جسمانی، اضطراب، عملکرد اجتماعی و افسردگی» به عنوان ملاکهای سلامت عمومی، بررسی شده، و متغیرهای رفتاری، شناختی و عاطفی (نگرش و احساس) دانشجویان نسبت به انجام فریضة نماز به عنوان متغیرهای میانجی مورد مطالعه قرار گرفته است. نمونه، شامل230 نفر از دانشجویان دانشگاههای شهر کرمان میباشد. این دانشجویان پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ ) و پرسشنامه محقق ساخته نماز را تکمیل کردهاند. یافتههای حاصل از این مطالعه نشان میدهد که بین نمرات دانشجویانی که مقید به انجام فریضه نماز هستند و دانشجویانی که مقید نیستند در مقیاسهای پرسشنامة سلامت عمومی (به جز اختلال در عملکرد اجتماعی) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین یافتههای این مطالعه، نشان میدهد که بین علایم جسمانی و اضطراب و بیخوابی از یک طرف و بعد رفتاری انجام فریضه نماز، همبستگی معناداری وجود دارد. همین طور نتایج این تحقیق حاکی از همبستگی معناداری بین افسردگی و ابعاد شناختی، احساسی و رفتاری فریضه نماز است. p< 0.01)). همچنین بین دانشجویان پسر و دختر در مقیاس افسردگی و نیز در ابعاد سهگانه فریضه نماز، تفاوت معناداری مشاهده میشود.
The present research seeks to investigate the relationship between performance of ritual prayers and university students’ general health. In this research، “general physical health، anxiety، social function، and depression” as the criteria of general health are investigated; and students’ behavioral، cognitive and emotional (attitudes and feelings) variables in the performance of prayers as intervening variables are studied. In the research sample 230 students from Kerman universities were selected to fill out the questionnaire on general health and researcher – made questionnaire on prayers. The research findings show that on the scales of general health questionnaire (except for the disorder in social function) there is a significant difference between the scores of the students who perform prayers and the scores of those who do not perform prayers. Also، there is a significant correlation between physical symptoms، anxiety، and insomnia، on the one hand and the behavioral aspect of performance of prayers، on the other hand. These findings also show that there is a significant correlation between depression and cognitive، emotional، and behavioral aspects of prayers، (p<0.01). Furthermore، a significant difference is found between male students and female students on depression scale and in the aspects of the three obligatory prayers.
ملخص الجهاز:
"جدول شماره 1: میانگین و انحراف استاندارد مقیاسهای پرسشنامه سلامت عمومی و نماز متغیر میانگین انحراف استاندارد الفـ پرسشنامه سلامت عمومی علایم جسمانی 71/5 91/3 اضطراب و اختلال خواب 40/6 61/4 اختلال در عملکرد اجتماعی 25/7 36/3 افسردگی شدید 23/25 37/4 بـ پرسشنامه نماز شناختی 25/10 4 عاطفی 20/6 3/2 رفتاری 40/5 5/2 کل 33/16 2/7 هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه میان وضعیت سلامت عمومی و انجام فریضه نماز بوده است.
جدول شماره 4 این تفاوتها را همراه با آزمون معناداری آنها نشان میدهد جدول شماره 4: میانگین، انحراف استاندارد و آزمونT برای مقیاسهای پرسشنامه سلامت عمومی و نماز بر حسب جنسیت متغیر پسـر دخـتر t sig میانگین انحراف ستاندارد میانگین انحراف استاندارد الفـ پرسشنامه سلامت عمومی 70/5 91/3 80/5 98/3 20/ - 83/0 علایم جسمانی 54/6 31/4 25/6 97/4 47/0 62/0 اضطراب و اختلال خواب 54/6 31/4 25/6 97/4 47/0 62/0 اختلال در عملکرد اجتماعی 18/7 30/3 43/7 35/3 56/0- 57/0 افسردگی شدید 46/6 33/4 96/4 29/4 62/2 009/0 کل 88/25 9/12 44/24 70/13 81/0 41/0 بـ پرسشنامه نماز شناختی 76/10 85/3 52/13 66/3 54/5- 000 عاطفی 85/4 51/1 72/6 43/1 73/2- 007/0 رفتاری 36/5 5/2 23/6 27/1 40/2- 017/0 کل 33/14 1/5 54/17 2/5 48/5 - 000 نتایج جدول بالا نشان میدهد که در بین مقیاسهای پرسشنامه سلامت عمومی، فقط مقیاس افسردگی در بین دو گروه دانشجویان پسر و دانشجویان دختر تفاوت معناداری دارد."