خلاصة:
بهره وری در مفهوم کلی عبارت است از انجام درست کارهای درست. بیشک، ارتقای بهره-روی در سطوح مختلف سازمانی، گروهی و فردی به عوامل مختلفی بستگی دارد.این پژوهش در پی دستیابی به مدلی است که عوامل موثر بر بهرهوری کارکنان را در شرکت ماشینسازی تبریزشناسایی و روابط بین متغیرهای ذیربط را در سطح فردی نشان دهد.یافته های پژوهش نشانگر آن است که عوامل موثر بر بهرهوری نیروی انسانی عبارتند از: 1)عدالت سازمانی؛ 2)اعتماد سازمانی؛ 3)انگیزش؛ 4) تعهد سازمانی 5)حمایت سازمانی؛ 6) توانایی؛ 7) رفتار شهروند سازمانی؛ 8)شخصیت؛ و 9)وضعیت تاهل.مدل ساختاری روابط بین متغیرها نشانگرنقش تعیین کننده حمایت سازمانی، توانایی فردی، و اعتماد سازمانی در ارتقای بهرهوری در سطح فردی هستند.
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش نشانگر آن است که عوامل مـؤثر بـر بهـره وري نيـروي انسـاني عبارتنـد از: ١)عـدالت سـازماني ؛ ٢)اعتمـاد سازماني ؛ ٣)انگيزش ؛ ٤) تعهد سازماني ٥)حمايت سازماني ؛ ٦) توانايي ؛ ٧) رفتار شهروند سـازماني ؛ ٨)شخصيت ؛ و ٩)وضعيت تأهل .
ماه زمان حضور A زمان استاندارد B زمان تلف شده D زمان واقعي C C=A-D بهره روي فردي = زمان واقعي (C) تقسيم بر زمان استاندارد (B) عوامل مؤثر بر بهره وري در سطح فردي رابينز [٢٨] در قالب يک مدل رفتاري ، عوامـل مـؤثر بـر بهـره روي را در سـه سـطح فـردي ؛ گروهي ، و سازماني نشان داده است که در سـطح فـردي عـواملي ماننـد شخصـيت ، ارزش ، نگرش ، ادراک ، و توانايي هاي فردي به عنوان متغيرهاي مستقل قابـل بررسـي هسـتند.
سرانجام ، ديگر ويژگي هاي فردي نظيـر تأهـل ، تحصـيلات ، گـرايش و سـن فـرد بـه عنـوان متغيرهاي اثرگذار بر بهره وري از طرف برخي از انديشمندان [٢٨][٢٩] مطرح شـده انـد کـه مجموع عوامل اثرگذار در سطح فردي در جدول ١ به عنوان پايه پژوهش منعکس شده اند.
همان طـور کـه در نمـودار ١ ديـده مـي شـود، حمايـت سـازماني ادراک شـده (Supp)، توانايي فردي (Abil)، انگيزش (Moti) و اعتماد سارماني ادراک شده (Trust) به ترتيب بـا ضرايب رگرسيوني ٠/٣٢، ٠/٢٦، ٠/٢٣، و ٠/٢١ بيشترين تأثير را بربهره وري فـردي (Prod) دارند.
Organization communication, job stress, organizational commitment and job performance of accounting professionals in Taiwan and America, Leadership & Organization Development Journal; 27 (4): 242-249.
Job satisfaction and organizational citizenship behavior: A study of Australian human-service professionals, Journal of Managerial Psychology; 17(4): 287-297.