خلاصة:
با گسترش اهمیت موضوع تجاری سازی تحقیق های دانشگاهی، استخراج شاخص های ارزیابی عملکرد تجاری سازی تحقیق های دانشگاهی برای برنامه ریزی های راهبردی دانشگاه به نظر بسیار ضروری است، به همین دلیل هدف این تحقیق طراحی نظام ارزیابی عملکرد تجاری سازی تحقیق های دانشگاهی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران می باشد. روش تحقیق این پژوهش، آمیخته است که در مرحله ی کمی از روش پیمایشی و پرسش نامه استفاده شده است. براساس نتایج به دست آمده از مرحله ی کیفی که شامل طراحی نظام ارزیابی عملکرد تجاری سازی تحقیق های دانشگاهی بود این نظام دارای 3 موضوع شاخص های ساختاری (4بعد و 14 جزء)، فرایندی (4 بعد و 20 جزء) و خروجی (یک بعد و 8 جزء) است که ابعاد و اجزای آن شناسایی و نهایی شدند. در ادامه با تعیین روش اندازه گیری، وزن و اهمیت موضوع ها و ابعاد و اجزای به دست آمده و شیوه ی جمع بندی و نتیجه گیری مقدار آن ها برای پردیس استخراج شد. در مرحله ی کمی براساس نظام طراحی شده به ارزیابی عملکرد تجاری سازی تحقیق های دانشگاهی در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران پرداختیم.
With the increasing importance of academic research commercialization (ARC)، identifying the performance measurement systems in academic research commercialization for strategic planning in universities needs to be seriously taken into account. In this regard، the present research aims at designing a performance measurement system for commercializing the academic research in Technical Facuties of Tehran University. The research methodology for designing the system is a combination of two phases; the qualitative phase is a case study which uses various resources، including interviews and the analysis of documents’ contents to extract data and the quantitative phase which consists of surveys and interviews.
According to the results، the qualitative phase which consists of designing a performance measurement system for commercializing the academic research is divided into three categories، namely: structural indicators (4 dimensions and 14 components)، processes (4 dimensions and 20 components) and output indicators (one dimension and 8 components). In addition، the method and conclusion for Pardis was measured through determining the measurement method، weight and dimensions of the issues and their importance. Through the qualitative phase، an PMS was designed for commercializing the academic research in the Technical Faculties of Tehran University.
ملخص الجهاز:
بـا توجـه بـه مـوارد مطـرح شـده ، هدف محققان ، طراحی نظامی برای ارزیابی عملکرد تجاری سازی تحقیـق هـای دانـشگاهی در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران می باشد و در نتیجـه سـؤال اصـلی تحقیـق ایـن اســت کــه "چگونــه مــی تــوان عملکــرد تجــاری ســازی تحقیــق هــای دانــشگاهی پــردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران را ارزیابی کرد؟" مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق چارچوب نظری تحقیق بـرای نـشان دادن ارتبـاط بـین اجـزای پـژوهش ارائـه مـی شـود توضیح آن که شروع یک تحقیق موردی اکتشافی نیازمند چارچوب نظری است ، از ایـن رو در همه ی مراحـل ، چـارچوب نظـری بـه منظـور غنـی سـازی نتـایج گـزارش ، سـازمان دهـی مصاحبه ها، گردآوری و مدیریت داده ها- و نه اعمال نوعی جهت گیری طـرح تحقیـق - در نظر گرفته شد (١٩٨٩ ,Eisenhardt).
در گـام دوم بـه طراحـی نظـام ارزیـابی عملکـرد بـا روش پژوهش موردی اکتشافی می پردازیم بدین صـورت کـه براسـاس چـارچوب نظـری اولیـه ، شاخص های استخراج شده در گام قبلی در ٣ موضوع شاخص هـای فراینـدی ، سـاختاری و خروجی یا محصول ، دسته بندی شدند و چنین به نظر می رسد که تمامی شاخص های مـورد نیاز برای طراحی نظام ارزیابی عملکرد در زیر این سه موضوع قابل جمع هستند.
امتیاز وضعیت موجود و ایدهآل تجاریسازی تحقیق های دانشگاهی پردیس (خروجی نرم افزار اکسپرت چویس ١١) بحث و نتیجه جمع بندی کاملی از معیارهای تحقیقاتی توسـط یـک محقـق یـا موسـسه ارائـه نـشده و هم چنین از تمامی جنبه ها به ارزیابی عملکرد تجاری سازی تحقیق های دانـشگاهی پرداختـه نـشده اسـت ( ,Allan ;٢٠٠٥ ,Lockett and Wright ;٢٠٠٤ ,Degroof and Roberts ٢٠٠١) و نبودن یک نظام ارزیابی عملکرد مناسب کاملا مشخص می باشـد.