ملخص الجهاز:
"و ما در آغاز این مبحث ثابت کردیم کهجزئیات شخصی بدون ملاحظه یک جهت کلی درآنها نه موضوع قضیه واقع میشوند و نه محمول آن،به این ترتیب میتوان ادعا کرد سخن گفتن دربارهجزئیات شخصی بدون ملاحظه یک جهت کلی درمورد آنها امکانپذیر نیست اگر این مسأله درستباشد که سخن گفتن درباره جزئیات شخصی ازجهت شخصی بودن امکانپذیر نیست،ناچار بایدگفت اندیشیدن درباره آنها نیز امکانپذیر نیستزیرا سخن و اندیشه از پستان یک مادر شیرمینوشند و هیچکدام بدون دیگری نمیتواند بهحیات خویش ادامه دهد تا جائی که شاید بتوانگفت سخن و اندیشه دو روی از یک سکه را تشکیلمیدهند2 ادامه دارد همایون همتی 1-منطق صوری،دکتر محمد خوانساری،انتشارات آگاه2-قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی،دکتر غلامحسیندینانی،انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود)عامری»فیلسوف است که در خراسان به فلسفهپرداخت و در محضر ابو زید بلخی تلمذ کرد و چونبه بغداد رفت و در آنجا عنوانی پیدا کرد از اخلاقمردم بغداد خوشش نیامد و باز به خراسانبازگشت.
و ما در آغاز این مبحث ثابت کردیم کهجزئیات شخصی بدون ملاحظه یک جهت کلی درآنها نه موضوع قضیه واقع میشوند و نه محمول آن،به این ترتیب میتوان ادعا کرد سخن گفتن دربارهجزئیات شخصی بدون ملاحظه یک جهت کلی درمورد آنها امکانپذیر نیست اگر این مسأله درستباشد که سخن گفتن درباره جزئیات شخصی ازجهت شخصی بودن امکانپذیر نیست،ناچار بایدگفت اندیشیدن درباره آنها نیز امکانپذیر نیستزیرا سخن و اندیشه از پستان یک مادر شیرمینوشند و هیچکدام بدون دیگری نمیتواند بهحیات خویش ادامه دهد تا جائی که شاید بتوانگفت سخن و اندیشه دو روی از یک سکه را تشکیلمیدهند2 ادامه دارد همایون همتی 1-منطق صوری،دکتر محمد خوانساری،انتشارات آگاه2-قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی،دکتر غلامحسیندینانی،انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود)عامری»فیلسوف است که در خراسان به فلسفهپرداخت و در محضر ابو زید بلخی تلمذ کرد و چونبه بغداد رفت و در آنجا عنوانی پیدا کرد از اخلاقمردم بغداد خوشش نیامد و باز به خراسانبازگشت."