ملخص الجهاز:
"مترجم دربارۀ تساوی طرفین ممکن،یعنی وجود و عدم،نسبت به ممکن که فاضل مقداد بهدو کفۀ ترازو تشبیه کرده نوشته است:«و اگر نوسانی پیدا کند مختصر(است9و به حدی نیست که یکطرف بکلی متوقف و طرف دیگر در حد وجوب وجود یا عدم باشد.
اما ترجمه صحیح عبارت مرحوم فاضل مقداد چنین است:خاصیت سوم ممکن این است که:ممکن باقی محتاج به مؤثر است،و این مطلب را از این جهت گفتیم که امکان لازم ماهیت ممکن استو محال است که از ماهیت ممکن رفع شود؛و الا دگرگونی امکان به وجوب و امتناع،لازم میآید،وبه تحقیق ثابت شد که احتیاج لازم امکان است،و امکان لازم ماخیت ممکن است،(صغری)و لازملازم(یک شیء)،لازم(برای آن شیء)خواهد بود،( کبری).
» (به نقل از شرح باب الحادی عشر ص 17-به تصحیح آقای دکتر مهدی محقق) و این دلیل دوم را مترجم بهطوری که در فوق ذکر شد ترجمه کرده که غلط است زیرا که چنیننیست که هر مرکبی جزو سابق آن با لاحق شدن جزو دیگر،منعدم گردد.
فاضل مقداد(ره)در بحث«شرایط نیکو بودن تکلیف»سه شرط را ذکر میکند،شرط اولمربوط به خود تکلیف است و شرط سوم مربوط به مکلف است و شرط دوم مربوط به مکلف استکه خود چهار شرط دارد و در مورد شرط چهارم مینویسد: «الرابع،کونه غیر فاعل للقبیح» (نسخه محقق ص 30 سطر 17 و 18) ترجمه این عبارت در صفحه 106 چنین است: «4.
» (شرح باب الحادی عشر،نسخه آقای محقق ص 34) ترجمه این عبارات در صفحه 120 چنین است: «و دلیل ما بر این مطلب آنکه چون مقصود از خلقت غرض و صلاحی استکه دربارۀ خود خلق جاری شده و به آنان برگشت میکند،پس نزدیککردن آن به آنچه صلاح و خیر آنان است،و بازگرداندن از آنچه ضرر وفساد ایشان در آن است،به اقتضای حکمت لازم خواهد بود."