ملخص الجهاز:
"و در واقع میشود گفت که گامبعدی،گامی که چندان هم از آن فاصلهنداریم،و چه بسا که خیز برای برداشتن اینگام از مدتی قبل نیز آغاز شده باشد،فرا رفتناز جامعه و عصر اطلاعات،ورود به جامعۀ،،و ورود به عصری است که تحلیلو رسیدن به ترکیب جدید جای اطلاعات رامیگیرد،و این عصر را عصر دانش یا جامعۀدانش میدانند،عصری که مدیریت دانش ومدیران دانش دانش دارند زمینههای تحققآن را فراهم میسازند.
برای اینکه به وخامت بحران پی ببریم،کافی است به این نکته توجه کنیم که ما برایحل مشکلات نشر کشورمان،برای اینکهفی المثل قدمی برداریم و بخواهیم نشر را،کهصنعتی است در کنار صنایع دیگر،ومهمترین و اساسیترین صنعت فرهنگیماست،آن هم در عصری که صنایع دارندوارد مرحلۀ )lairtsvdni tsop( میشوند و تکنولوژیهای دانشی-معرفتی وشیوههای الکترونیکی،روندهای تولید را درآنها دگرگون ساختهاند و بیش از پیش نیزدگرگون میسازند،حتی مبادی آغاز پژوهشرا در اختیار نداریم.
اگر ضرورتهای فنی-اقتصادی،یا حتی فرهنگی جهان ایجاب کندکه رسانههای دیگری به جای کتاب رونقبگیرد طبعا کتاب همان سرنوشتی را خواهدیافت که فی المثل رادیو در برابر تلویزیون یاگرامافون در برابر ضبط صوت،صحبت درواقع این نیست،صحبت بر سر این است کهدر کشوری از دنیای سوم،که فی المثل ماباشیم،رواج رسانهای مانند سیدی،رسانهای که ما تکنولوژیهایش را نداریم وناگهان وارد جامعۀ ما شده است و تکثیرغیرمجاز آن نیز بشدت رواج گرفته است،چهپیامدهایی برای صنعت ناتوان فرهنگی مادارد و اقتصاد نشر کتاب ما با چه تهدیدهاییاز اینسو روبهرو خواهد شد؟در کشوری کهمیان اقتصاد ضعیف و بیمار آن با اقتصاد وصنعت فرهنگی،از جمله صنعت نشر،هیچگونه پیوندی نیست،هر تحولی دررسانههای اطلاعاتی که خارج از دانش وتوان ما صورت بگیرد،تولیداتش عملا بهسود رشد صنایع فرهنگی ما نخواهد بود."