خلاصة:
در عرصهء جدید صنعت و بازرگانی،هر کس که با شناخت،اشراف بیشتر،هدف و آرمان روشنتر به میدان آید و از ابزارهای تازه بهره جوید،توان اثرگذاری و نفوذ بیشتر در جامعهء جهانی دارد.هر یک از دست اندرکاران صحنهء بین المللی در پی آن است که با در پیش گرفتن راهبردهای علمی و عملی مناسب،وضع و توانمندیهای خود را در داد و ستدهای جهانی تثبیت کند.برخی دیگر نیز با کوشش بیشتر به بهبود موقعیت خود میاندیشند. دورانی که در آن زندگی میکنیم«عصر اطلاعات»( Information Age )است.این مسأله، بسیاری از عرصههای زندگی را دگرگونی ساخته و مهمترین ویژگی آن،تسهیل و تسریع اطلاعات است.این ویژگی در گسترهء فعالیتهای اقتصادی،سیاسی و فرهنگی نیز آثار چشمگیری داشته است.با ورود رایانه و اینترنت به زندگی انسان،بسیاری از زوایای زندگی و مظاهر جامعهء بشری دستخوش دگرگونی شده است؛از جملهء آنها،سرعت انتشار اطلاعات است که نتیجهء کاربرد الکترونیک به شمار میرود.فناوری اطلاعات( Information Technology )مرزهای کشورها را در مینوردد و ملتها را در یک جامعهء جهانی،با رقابتی بسیار سختتر از گذشته گرد هم میآورد. در بعد تجاری و اقتصادی،دستیابی سریع به اطلاعات درست رمز پیروزی در عرصهء رقابت جدی جهانی است.هم اکنون کشورها در بازار جهانی بیتوجه به زبان،مرزهای ملی و...رقابت میکنند و به منظور همخوانی با محیط بازرگانی جدید،تولیدات و روشهای تجاری بار دیگر طراحی میشوند.در چنین فضایی کشورهای در حال توسعه ناگزیر باید افق نگرش خود را،فراتر از شیوههای سنتی تجارت،گسترش دهند. با توجه به اینکه سهام کاربران ایران کمتر از یک هزارم سهام کاربران جهانی و از سوی دیگر جمعیت ایران 1 درصد جمعیت جهان است،ما راهی جز پیوستن به پدیدههای تازهء جهانی و پذیرش آنها نداریم.کشور ما در سنجش با کشورهای همسایه مانند ترکیه،هند و پاکستان در ردهء 57 جدول جای دارد و لازم است با اقداماتی مانند شناسایی ضرورتها و چالشهای تجارت الکترونیک و همچنین قانونمند کردن امور مربوط،در راه بالا بردن رتبهء خود گام برداریم؛1و گرنه،در آیندهای نه چندان دور،در صحنهء رقابت جهانی به حاشیه رانده میشویم و بسیاری از فرصتهای کسب و کار را به سود دیگران از دست خواهیم داد.
ملخص الجهاز:
"کشور ما در سنجش با کشورهای همسایه مانند ترکیه،هند و پاکستان در ردهء 57 جدول جای دارد و لازم است با اقداماتی مانند شناسایی ضرورتها و چالشهای تجارت الکترونیک و همچنین قانونمند کردن امور مربوط،در راه بالا بردن رتبهء خود گام برداریم؛1و گرنه،در آیندهای نه چندان دور،در صحنهء رقابت جهانی به حاشیه رانده میشویم و بسیاری از فرصتهای کسب و کار را به سود دیگران از دست خواهیم داد.
در برنامهء سوم توسعهء اقتصادی کشور در رابطه با فعالیتهای انفورماتیک و با توجه به دامنهء گستردهء آنها،پنج پروژه به شرح زیر بعنوان مقدمات کار از سوی شورایعالی انفورماتیک نمودار-1:شورای عالی اطلاعرسانی و دیگر نهادها جدول-5 فعالیتهای شرکت مخابرات ایران طراحی شده است8: @پروژهء ایجاد نظام ملی اطلاعات @پروژهء تولید و راهاندازی سیستمهای یکسان دولتی @پروژهء تهیهء بانکهای اطلاعاتی ملی در کشور @پروژهء راهاندازی شبکهء بانکی کشور(توان کاربرد کارتهای اعتباری در عملیات مالی کشور میتواند ناشی از فعالیت این شبکه بوده و یکی از پایههای تجارت الکترونیک به شمار آید).
گفتنی است که شرکت مخابرات ایران موظف بوده تا پایان سال 1381 نسبت به تأمین و راهاندازی سختافزار و نرمافزارهای مورد نیاز و برقراری خطوط ارتباطی پر سرعت و مطمئن به شبکهء اینترنت در محدوده فعالیت خود اقدام کند و هزینهء کاربرد این خطوط را مطابق جدول(5)کاهش دهد:9 7-2-مشکلات و چالشهای عمده در راه پیادهسازی تجارت الکترونیک به اعتقاد مدیر عامل مؤسسهء مطالعات و بازاریابی خاور میانه،«نقطهء تجاری ایران»و«شبکهء آگاهگر بازرگانی»تا اندازهای به ایجاد ساختارهای لازم در کشور کمک کردهاند ولی از لحاظ اجرایی چندان موفق نبودهاند."