خلاصة:
در این مقاله با استفاده از بلوک های آماری شهر تهران به مدل سازی تقاضای سفر در سیستم های اطلاعات مکانی پرداخته شده است. برای نیل به این هدف از 3191 بلوک آماری شهر تهران به عنوان نواحی ترافیکی جهت نمایش مبدا- مقصدهای سفر استفاده شد. پس از آماده سازی اطلاعات مکانی و توصیفی مورد نیاز در محیط GIS، به براورد تولید و جذب سفر برای هر یک از نواحی ترافیکی پرداخته شد. برای این منظور، مدل هایی به تفکیک اهداف سفر با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره توسعه داده شدند. سپس با توجه به میزان تولید و جذب سفر تخمین زده شده برای هر یک از نواحی و فاصله مکانی بین آن ها، با استفاده از مدل جاذبه به توزیع سفر میان آن ها پرداخته شد. برای بهبود مدل سازی توزیع سفر از طول کوتاه ترین مسیر موجود بر روی شبکه معابر به عنوان فاصله میان نواحی استفاده شد. در نهایت ماتریس مبدا- مقصد که خروجی نهایی توزیع سفر است، به دست آمد. این ماتریس حجم تقاضای سفر روزانه میان مکان های مختلف را نشان می دهد و می تواند کمک شایان توجه ای به تصمیم گیران و برنامه ریزان حمل و نقل برای توسعه و مدیریت بهینه حمل و نقل شهری کند.
ملخص الجهاز:
Peng et al ;١٩٩٥ ,Ferreira) برای پیش بینی تعداد کل مسافران حمل ونقل عمومی ، (Ceder, 2003a; Ramirez and Seneviratne, 1996; Soehodo and Koshi, 1999) بـرای طراحـی مـسیر حمـل ونقـل عمـومی و ( Horner and ;٢٠٠٠ ,Furth and Rahbee ٢٠٠١ ,Grubesic) برای تعیین مکان ایستگاههای حمل ونقل عمومی از مـدلسـازی تقاضـای سفر استفاده کردهاند.
, 1996; Wirasinghe and Kumarage, 1998 در حال حاضر متخصصان و برنامه ریزان حمـل ونقـل بـسیاری از کـشورها از مـدلسـازی تقاضای سفر به منظور آگاهی از حجم تقاضای موجود و آتی میان نواحی مختلف شهری برای توسعه و بهبود سیستم حمل ونقل شـهری اسـتفاده مـی کننـد.
از این رو هدف اساسی مقاله حاضر، مدلسازی و بررسی کمـی تقاضـای سـفر میـان نـواحی مکانی با وسعت بسیار کم (بلوکهای آماری) شهر تهران در محیط GIS است تـا بتـوان از آن به عنوان بستری برای انجام سایر تـصمیم هـا و برنامـه ریـزیهـا در جهـت توسـعه و مـدیریت حمل ونقل شهری استفاده کرد.
آماده سازی نواحی ترافیکی و اطلاعات توصیفی بلوک های آماری اطلاعات توصیفی آماده سازی نواحی آماده سازی اتصال اطلاعات شهر تهران ترافیکی توصیفی و مکانی مورد نیاز اطلاعات توصیفی تولید سفر مدل سازی تولید سفر به مدل سازی جذب سفر به روش رگرسیون روش رگرسیون توزیع سفر تعیین فاصله میان مدل سازی توزیع نواحی تعیین تابع مقاومت سفر با مدل جاذبه ماتریس توزیع سفر (O-D) شکل ١ فرایند مدلسازی صورت گرفته به منظور براورد تقاضای سفر میان بلوکهای آماری شهر تهران ٢-١- منطقه مورد مطالعه در این مقاله از ٣١٩١ بلوک آماری تشکیل دهنده مناطق ٢٢گانه و اطلاعات آماری سـال ١٣٨٦ شهر تهران استفاده شده است .