ملخص الجهاز:
"در این مقاله سعی شده است ضمن مرور ادبیات موضوع،اهداف جامعهپذیری سازمانی،مراحل جامعهپذیری سازمانی،روشهای جامعهپذیری سازمانی،دوباره اجتماعی شدن در سازمانها،ویژگیهای جامعهپذیری و نقش جامعهپذیری کارکنان در اثربخشی و کارایی سازمانی بیان شود.
ممکن است یک سازمان افراد با صلاحیت را استخدام کرده و به کار گمارده باشد،اما به دلیل پذیرش ناکافی در مراحل اولیه (1)- Manpower (2)- Human Resource (3)- Socialization (4)- Organizational Effectiveness&Efficiency (5)- Organizational Socialization استخدامی،آنان را به راحتی از دست بدهد چرا که جامعهپذیری مناسب کارکنان،به دلبستگی و تعهد بیشتر فرد نسبت به شغل و سازمان منجر میشود و در پی آن بهرهوری سازمان1افزایش مییابد.
2-جامعهپذیری در نقطه ورود به سازمان2:لوئیز(1980)این مرحله را تغییر تقابل و شگفتی توصیف کرده است و استدلال میکند که فرد تازهوارد باید در فرهنگ سازمانی جدید مفهومسازی کند.
نقش جامعهپذیری کارکنان در اثربخشی و کارایی سازمانی بسیاری از نظریهپردازان معتقدند که سازمانها،از زمان پیدایش و جذب کارکنان شروع به اجتماعی کردن آنها میکنند تا از این طریق آنها با نرمها و ارزشهای تجویز شده سازمان سازش پیدا کنند، کارشان را با اثربخشی و کارایی بالا انجام دهند و به سازمان تعهد داشته باشند(هارت و دیگران،2003:5).
همچنین به زعم مقیمی(1385)اگر توجیه پیش از خدمت کارکنان (که قسمتی از فرآیند جامعهپذیری است)با موفقیت صورت پذیرد منجر به ایجاد تعهد در فرد شده و اثربخشی وکارایی فرد در سازمان را بالا میبرد.
با گذشت زمان این مطلب وضوح بیشتری یافته است که اگر سازمانها بخواهند در محیط پویا و متحول امروزی به موفقیت دست پیدا کنند،باید بیش از پیش به منابع انسانی موجود خود که در شرایط کنونی جهت رسیدن به اهداف مورد نظر،به شدت به آنها نیاز دارند توجه نمایند."