خلاصة:
این پژوهش اکتشافی است و با روش تحلیلی استنباطی و تفسیر مفهومی، اسناد راهبرد همگانی سازی تولید علم را در منابع اسلامی جستجو می کند و هدف از اجرای آن ایجاد زمینه ذهنی برای همگانی شدن تولید علم در کشور است. به دلیل عقب ماندگیهای مزمن برای رسیدن به کاروان جهانی پیشرفت، راهی میانبر لازم است که می توان آن را در آموزه های اسلامی یافت. نتیجه مقاله این است که « راهبرد اسلامی برای همگانی سازی تولید علم تربیت نسل دارای استقلال فکری است که اکنون به دلیل عدم حاکمیت این راهبرد، تولید علم در کشور همگانی نیست و خروجی نظام تعلیم و تربیت، نسلهای حافظه محور و ناتوان در تولید علم است. این مشکل برخاسته از حاکمیت نظریه نادرست » ناسازگاری استقلال فکری و ایمان در آموزه های اسلامی« بر اذهان است. ولی یافته های این پژوهش نشان می دهد که نه تنها استقلال فکری با ایمان اسلامی در تعارض نیست بلکه راهبردی در نظام تربیت اسلامی است که می تواند تولید علم را همگانی سازد.
ملخص الجهاز:
"com قرائن و نشانه های وجود راهبرد تربیتی اسلام برای تولید علم آیا راهبردی برای تولید علم در اسلام هست ؟ اینکه اسلام با واژه اقرأ آغاز شده است (علق /١)، هدف بعثت را آموزش و پرورش شمرده است (بقره/١٥١)(١٠) ؛ معجزه اش یعنی سند حقانیت آن کتاب است که حتی نامش قرآن به معنای خواندن و از جنس کلمه ، و در قالب زبان بشر عرضه شده است و بنابراین رابطه مستقیم با اندیشه و تعقل آدمی دارد؛ به قلم (ابزار ثبت تولیدات علمی) و نوشته ها (تولیدات علمی ثبت شده ) سوگند یاد کرده است (قلم /١)، جستجوی علم را بر هر مسلمان در تمام عمر فریضه (ابن ابی جمهور، ١٩٨٣، ج٤: ٧٠)(١١) ، کمال دین را در جستجوی علم (الحرانی ، ١٤٠٢هـ : ١٩٩)، جستجوی علم را جهاد در راه خدا (حکیمی، بی تا، ج ١: ٧١)، یک ساعت گفتگوی علمی را بهتر از عبادت در تمام ساعات شب (الشیخ المفید، ١٩٩٣: ٢٤٦)، ارزش آدمی را وابسته به میزان علم او (محمدی الریشهری ، ١٣٧٥، ج٢٠٦٦:٣) و قلم دانشمندان را برتر از خون شهیدان دانسته (همان: ٢٠٦٧)، نشانه اهمیت بسیار علم و تحقیق علمی و بطور کلی فرهنگ کتابت و تولید علم است .
اساسا اینکه پذیرش بدون دلیل سخن بزرگان احترام به آنهاست ، گرچه به صورت فرهنگ رایج درآمده ، سخنی بدون دلیل است و با معیارهای عقلی و شرعی سازگار نیست وتمرکز خطاب قرآن همین جاست : "هرچند پدرانتان بهره ای از هدایت و تعقل نداشته باشند؟!" (بقره/١٧٠) بلکه می توان گفت پذیرش سخنان نادرست گذشتگان، نوعی تعصب بر عادات ذهنی و بی احترامی به اصل حقیقت است که تربیت اسلامی قبل از هر چیز، وجهه همت خویش را بر PDF created with pdfFactory Pro trial version www."