خلاصة:
هدف: حالات خلقی متغیرهای شناختی بسیاری از جمله توجه و حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر مقایسه نحوه بازشناسی حافظه در افراد افسرده با افراد عادی در میان دانش آموزان تهرانی است.
روش: در این پژوهش با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از میان 200 نفر دانش آموز دختر مقطع متوسطه شهر تهران 60 دانش-آموز انتخاب شدند. کلیه آزمودنی ها به گویه های پرسشنامه افسردگی بک (1978)و مجموعه واژگان دارای بارعاطفی افسردگی و خنثی پاسخ دادند.حافظه بازشناسی از طریق بازشناسی واژگان موردارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: پس از جمع-آوری داده ها با استفاده از آزمون tدر سطح 95/0 اطمینان بررسی شد. نتایج نشان داد در افراد افسرده در مقایسه با افراد عادی سوگیری حافظه نسبت به واژگان دارای بار عاطفی معنادار بود.
نتیجه گیری: افسردگی در افراد مبتلا منجر به سوگیری حافظه ای واژگان و اطلاعات دارای بار عاطفی می شود.
Objective: Attention and memory are effected by mood state so present study، the objective was to compare the style of recognition memory in depressed individuals to healthy participants. Method: 200 female students were selected by cluster sampling method among the high school students in Tehran. All of participants filled out the Beck depression inventory (BDI)(1978).Ultimately 60 participants were selected for experiment in 2 group inclouding 30 participants with BDI total score more than 18 ، 30 participants with BDI< 10. Data analysis by descriptive and information statistic by t-test method. Results: revealed that there is significant difference among depressed in comparsion with healthy students. Conclusion:General conclusion is that depressed people have recognition bias about affective words.
ملخص الجهاز:
"در پژوهشی بانوس1،مدینا2و پاسکال3(2001)حافظه افراد مبتلا به اختلال افسردگی و اختلال وحشتزدگی را در شرایط مختلف رمزگردانی مورد بررسی قرار دادند هردو گروه در تکلیف یادآوری آزاد کلمات دارای بار هیجانی منفی را بیشتر از کلمات خنثی و مثبت به یاد آوردند.
اما از پژوهش بازین11و همکاران (1994)مبنی بر بررسی حافظه هماهنگ با خلق در بیماران افسرده و گروه کنترل که با استفاده از آزمونهای یادآوری معطوف به نشانه و تکمیل ریشه کلمه انجام شد نتایج متفاوتی بهدست آمد.
در آزمون تکمیل ریشه کلمه نیز عملکرد افراد افسرده و گروه (1)- sonaB (2)- anideM (3)- lacsaP (4)- eeL (5)- narfahS (6)- orellabaC-ziuR (7)- zelaznaG (8)- sniktaW (9)- nosmailliW (10)-relluF (11)-nizaB &%01010AORG010G% کنترل تفاوتی با یکدیگر نداشت.
بههرحال همانطورکه ملاحظه شد تحقیقات انجام شده در مورد سوگیری حافظه در افراد مبتلا به افسردگی نتایج متفاوتی را در بر داشته است،بنابراین باتوجه به نتایج متناقض و متفاوتی از پژوهشهای پیشین برای رسیدن به یک نتیجه قطعی انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری است.
همچنین 30 نفر بهطور تصادفی از میان افرادی که نمره آنها کمتر از 10 بود و براساس مصاحبه بالینی دارای علایم افسردگی نبودند بهعنوان گروه کنترل انتخاب شدند و در آزمون بازشناسی کلمات دارای بار عاطفی و خنثی شرکت کردند.
همچنین در پژوهش دیگر استوریک1و کلار2(2005)به مطالعه تأثیر خلق بر حافظه آزمودنیها پرداختند در مطالعه آنها دیده شد گروهی که تحتتأثیر موسیقی خلق مثبت را کسب کردند در مقایسه با گروه کنترل قادر به یادآوری بیشتر کلمات با بار عاطفی مثبت بودند.
932-522 ,93 ,noisserped lacinilc ni yromem ticilpmi dna ticilpxe ,sdrow fo ecnelav evitceffA ."