خلاصة:
اضطراب کامپیوتر، به مثابه خصوصیت فردی، یکی از موضوعات رایج در تحقیقات حوزه کامپیوتر بوده که در رفتارهای اطلاعیابی و فنآورانه افراد تأثیر منفی دارد. نقطه آغاز در تحلیل اضطراب کامپیوتر، استفاده از ابزارهای دقیق و معتبر در زمینه اندازهگیری آن میباشد. هدف مقاله حاضر، آزمون و اعتباریابی مقیاس اضطراب کامپیوتر بوده است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و جامعه آماری، کلیه دانشبران آموزشگاههای کامپیوتر شهر اصفهان و نمونه آماری شامل 200 دختر و پسر بوده است. افراد با استفاده از روش نمونهگیری در چند مرحله بهصورت طبقهای (نیمی پسر و نیمی دختر) و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش، مقیاس اضطراب کامپیوتر باندالوس و بنسون (1990) بوده که در تحقیقات متعدد خارجی تا سال 2012 از آن استفاده شده، ولی در ایران برای نخستین بار مورد آزمون و اعتباریابی قرار میگیرد. میزان پایایی ابزار (آلفای کرونباخ) برای کل، پسران و دختران به ترتیب 815/0، 84/0 و 788/0 بوده است. روایی سازه (تحلیل عاملی)، نشان داد که مقیاس اضطراب کامپیوتر قابل تقلیل در دو عامل هستند (دو عامل گرایش مثبت و گرایش منفی نسبت به اضطراب کامپیوتر). میزان اضطراب کامپیوتر در بین دانشبران در سطح کم ارزیابی شده و تفاوت معناداری در خصوص اضطراب کامپیوتر در بین دانشبران دختر و پسر مشاهده نشده است. نتایج پژوهش نشان داده که هرچه تجربه استفاده از کامپیوتر افزوده شده، به همان نسبت از میزان اضطراب کامپیوتر کاسته شده است. رابطه معناداری اضطراب کامپیوتر با تحصیلات افراد نشان نداده و لیکن داشتن کامپیوتر در خانه تأثیری معناداری در کاهش آن داشته است.
ملخص الجهاز:
"اضطراب کامپیوتر زمانی بروز داده می شود که الف) احساس Attitude Toward Computer Computer Self-Efficacy Computer Anxiety Computer Literacy Internet Addiction Todman Tekinarslan Orr Poindexter اضطراب موقع واکنش افراد با فنآوری وابسته به کامپیوتر در حال حاضر یا در آینده باشد، ب) دربردارنده نگرش منفی عمومی نسبت به کامپیوتر باشد (کلارک 1 ، 2000).
نتایج نهایی تحلیل عاملی، بارهای عاملی20 گویه مقیاس اضطراب کامپیوتر گویهها عامل اول گویهها عامل دوم احساس میکنم که کار با کامپیوتر برای من لذتبخش و تشویقکننده میباشد 641/0 هنگامی که با کامپیوتر کار میکنم، اعتماد به نفس خود را از دست می دهم 711/0 کار با کامپیوتر برای من دوست داشتنی است 627/0 فکر میکنم، کار کردن با کامپیوتر برای من خیلی سخت میتواند باشد 695/0 در کلاس درس کامپیوتر، احساس آسودگی و سهولت پیدا میکنم 585/0 از آن دسته افراد نیستم که به خوبی با کامپیوتر کار میکنند 68/0 طی نمودن دوره آموزشی کامپیوتر، برای من آزار دهنده نمیباشد 541/0 با کامپیوتر خوب نیستم 65/0 به طور کلی اگر بتوانم مسأله جدیدی از کامپیوتر را حل کنم احساس خوبی به من دست میدهد 536/0 هنگامی که سعی در استفاده از کامپیوتر دارم، یک احساس افسردگی به من دست میدهد 578/0 وقتی که دیگران درباره کامپیوتر بحث و صبحت میکنند، احساس ترس و وحشت ندارم 502/0 فکر میکنم بتوانم دوره آموزشی کامپیوتر را برگزار نموده و آن را اداره و اجرا کنم 444/0 در یک دوره آموزش کامپیوتر میتوانم، به مراتب خوبی برسم 481/0 گفتوگو نمودن با دیگران در زمینه کامپیوتر برای من لذتبخش نیست 443/0 مطمئنم میتوانم، با کامپیوتر کار کنم 479/0 مجسم کردن مشکلات مربوط به کامپیوتر برای من جاذبهای ندارد 382/0 مطمئنم میتوانم، برنامه کامپیوتری را یاد بگیرم 463/0 مبارزهطلبی برای حل مشکلات کامپیوتر برای من جاذبهای ندارد 358/0 در زمان کار با کامپیوتر احساس راحتی دارم 411/0 به طور کلی کامپیوتر مرا به وحشت نمیاندازد 346/0 جدول10.
Computer anxiety, computer self-efficacy and university lectures attitudes towards the use of the internet in cross river state: Implications for professional development and information communication technology, human and technology ministry of higher education development foundation ministry of communication and IT, ICT-Learn 2008."