خلاصة:
مطالعه کتب و نشریات به عنوان یک فعالیت فرهنگی، از شاخصهای مهم میزان مصرف کالاهای فرهنگی در هر جامعه به حساب میآید. این پژوهش، به بررسی رابطه سبک زندگی مردم شهر تهران با مصرف کتاب و نشریات پرداخته است. به عبارتی، سبک مصرف افراد برحسب میزان مطالعه کتب درسی (و کمک درسی)، غیردرسی، اینترنتی، روزنامه، مجلات، قرآن و ادعیه در قالب سه سبک دانشمحور، بینابین و فراغتمحور مورد بررسی قرار گرفته و نیز سبک زندگی افراد براساس سه مؤلفه؛ مصرف رسانهای، فعالیتهای فراغتی و سلایق فردی به سه سبک زندگی سنتی، بینابین و مدرن طبقهبندی شده است. این پژوهش، به روش پیمایش و جمعیت آماری آن را کلیه افراد ساکن در شهر تهران، در سال 1388 تشکیل میدهد، تعداد نمونه برابر با 1231 نفر و شیوه نمونهگیری، چندمرحلهای انتخاب گردیده است. برای اجرا و انجام پژوهش، با عنایت مراحل شاخصسازی و سؤالات مطرح شده، از ابزار پرسشنامه استفاده شده و متغیرها از اعتبار و روایی لازم برخوردارند.طبق نتایج حاصل، میانگین کل مطالعه پاسخگویان در طول روز برابر با 22/9 دقیقه گزارش شده است. همچنین، رابطه سبک زندگی با مصرف کتب و نشریات معنادار است. بررسی دقیقتر موضوع نشان میدهد که پاسخگویانی که مطالعه کتب و قرآن بیشتری دارند، عمدتا دارای سبک زندگی سنتی هستند. همچنین کسانی که مجلات، مطالعات اینترنتی و کتب درسی و غیردرسی بیشتری مطالعه میکنند، عمدتا سبک زندگیشان مدرن است.
ملخص الجهاز:
"به عبارتی، سبک مصرف افراد برحسب میزان مطالعه کتب درسی (و کمک درسی)، غیردرسی، اینترنتی، روزنامه، مجلات، قرآن و ادعیه در قالب سه سبک دانشمحور، بینابین و فراغتمحور مورد بررسی قرار گرفته و نیز سبک زندگی افراد براساس سه مؤلفه؛ مصرف رسانهای، فعالیتهای فراغتی و سلایق فردی به سه سبک زندگی سنتی، بینابین و مدرن طبقهبندی شده است.
در این پژوهش، کتب و نشریات بهعنوان کالاهای فرهنگی، و مطالعه بهعنوان یک فعالیت فرهنگی مد نظر است که از شاخصهای مهم میزان مصرف فرهنگی هر جامعه بهحساب میآید و با سبک زندگی شهروندان ارتباط دارد.
بدین معنی که؛ امروزه با شکلگیری انواع سبکهای زندگی، وضعیت مصرف کتاب و نشریات چه شکلی به خود گرفته است؟ به عبارت دیگر، در Sobel Lamont,et al جامعه ما، کتب و نشریات به عنوان کالاهای فرهنگی، چگونه مصرف میشوند؟ و در چه نوع سبکهای زندگی، معنا و جایگاه خود را پیدا نموده است و به تعبیر بوردیویی، این فعالیت فرهنگی چگونه مبنای «تشخص» افراد قرار میگیرد؟ در واقع، پیدا کردن ارتباط بین این دو، بهویژه دستیابی به نقش و جایگاه کتب و نشریات در سبکهای زندگی متفاوت، تبیینگر سبک مطالعه در بین شهروندان است.
در این پژوهش، وضعیت سبک مصرف کتب و نشریات در بین افراد، برحسب میزان مطالعه کتب درسی و کمکدرسی، غیردرسی، اینترنتی، روزنامه، مجلات، قرآن و ادعیه در قالب سه سبک دانشمحور، بینابین و فراغتمحور مورد بررسی قرار گرفته است."