خلاصة:
با توجه به اهمیت ورزش تربیتی در مدارس مقاطع پایهای کشور، لزوم توسعهی ورزش برای این مدارس کاملا مشهود است که اولین گام برای رسیدن به توسعهی پایدار، بررسی موانع و رفع آنان میباشد. لذا این تحقیق جهت بررسی موانع توسعهی ورزش مدارس در سطح آموزش و پرورش استان مازندران میباشد. روش اجرای این تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشى است. نمونهى آمارى پژوهش 50 نفر از متخصصین ورزش مدارس است که شامل، اعضای هیئت علمی که سابقه حضور در آموزش و پرورش را داشتهاند، مدیران و کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش استان و معلمین تربیت بدنی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و یا دکتری میباشند. ابزار جمعآورى دادهها پرسشنامهى محقق ساختهاى است که شامل گویههاى مربوط به عوامل درونى و بیرونى است. تعدادى از اساتید و کارشناسان صاحب نظر، روایى این پرسشنامه را تأیید کردند. پایایى آن را نیز روش آلفاى کرونباخ تأیید نمود. براى تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون فریدمن استفاده شده است. یافتههاى پژوهش نشان داده است که در محیط درونی سازمان ابعاد مدیریتی، انسانی، مالی، امکانات و زیر ساختها و ساختار سیستم آموزش و پرورش به ترتیب در اولویت موانع اثرگذار بر توسعهی ورزش مدارس ابتدایی میباشند. از طرف دیگر در محیط بیرونی سازمان ضعف در محیط فرهنگی، عدم استفاده از تکنولوژی، محیط اجتماعی ناسالم، عدم وجود قوانین و رکود محیط اقتصادی به ترتیب در اولویت اثرگذاری هستند. عدم توسعه ورزش مدارس ابتدایی راه را برای توسعهی ورزش همگانی و قهرمانی بسته و با بررسی موانع، با هم اندیشی کلیهی مسئولین و سیاستگذاران باید سعی در برطرف کردن آنها داشت.
ملخص الجهاز:
یافته های پژوهش نشان داده است که در محیط درونی سازمان ابعاد مدیریتی، انسانی، مالی، امکانات و زیر ساخت ها و ساختار سیستم آموزش و پرورش به ترتیب در اولویت موانع اثرگذار بر توسعه ی ورزش مدارس ابتدایی میباشند.
شناسایی عواملی که مانع توسعه ی این اقدامات و همچنین برنامه ها و استراتژیهای 1- Jenkinson 3- De Corby 2- Dobbins کلان در آموزش و پرورش استان مازندران ، یکی از موارد مهم و زمینه ای اساسی جهت گسترش ورزش مدارس میباشند (نیلور١و همکاران ، ٢٠٠٩).
آزمون کلموگروف - اسمیرنف برای توزیع داده ها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه ١: اولویت بندی موانع توسعه ورزش مدارس استان مازندران در محیط درونی سازمان ، متفاوت است .
آزمون فریدمن برای تعیین تفاوت اولویت بندی زیر مولفه های بعد مدیریتی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه ٤: اولویت بندی زیر مؤلفه های موانع توسعه ورزش مدارس استان مازندران در محیط بیرونی سازمان ، متفاوت است .
The educational benefits claimed for physical education and school sport: an academic review.
Physical activity among adolescents and barriers to delivering physical education in Cornwall and Lancashire, UK: a qualitative study of heads of PE and heads of schools.
Ghasemi,h ( 1389) comparison of vision of physical education managers and teachers about of problems in sport extra plan at the someh Sara students, thesis of Karaj azad university 22.
Physical education, sport education and physical activity policies: Teacher knowledge and implementation in their Victorian state secondary school.
(2010) Barriers to Providing Physical Education and Physical Activity in Victorian State Secondary Schools, Australian Journal of Teacher Education, Volume 35 , Issue 8.