خلاصة:
گستره معانی عدالت و کاربرد آن در عرصه های گوناگون ؛ از جمله علوم اجتماعی و اقتصادی ، ارائه تبیینی منسجم و مستدل از مفهوم و درون مایه محتوایی عدالت اجتماعی به عنوان خشت نخست هندسه معرفت عدالت اجتماعی را ضروری می کند. نوشتار پیش رو با تبین مفهوم ، ماهیت و تقسیم های عدالت اجتماعی و بررسی نظریه های مطرح در این باره به دنبال نشان دادن این مطلب است که ایده «وضع الشیئ فی موضعه» در تعریف عدالت عدالت اجتماعی فاقد پشتوانه کافی در لغت، نصوص دینی و اصطلاحات علمی است مقاله نشان می دهد که مفهوم لغوی عدالت، برابری و معنای اصطلاحی آن در عدالت عام ، برابری مطابقت رای، عمل، رابطه و حالت های نفس با حق است که به طور خلاصه به«رعایت حق»تعبیر می شود.در عدالت اجتماعی، مقتضای رعایت حق، برابری همگان در اجرای قانون و برابری مقدار اعطا ی حق با
میزان استحقاق است و چنین معنایی با ایده«اعطاء کل ذی حق حقه»در تعریف عدالت سازگارتر است.مقاله پیشرو در ادامه به واکاوی معانی و کاربردهای«حق»و معنای مورد نظر آن در عدالت اجتماعی می پردازد و به این نتیجه می رسد که حق در تعریفعدالت اجتماعی به معنای اعتبار نوعی سلطه و امتی از برای ذی حق و ملازم با پدیدساختن تکلیف برای«من علیه الحق»است.یز مفهوم حق متفاوت از مفهوم حکم بوده و حقوق استحبابی متداول در حیطه اخلاق را شامل نمی شود.
The broad range of the meanings of justice and its increasing implementation in
different fields such as social sciences and economics necessitates a coherent and
reasonable explanation of the concept and content of social justice as the first brick
of social justice geometry. This paper with the explanation of the concept، nature،
classifications and important theories of social justice، seeks to show that the
“putting the thing at its place” definition of social justice does not have sufficient
support in literature، religious texts and scientific terms. The paper shows that the
lexical meaning of justice is equality and its colloquial meaning in general justice is
equality and correspondence of idea، practice، relation and states of self with right
that is so called “observance of right”. In social justice، observing right necessitates
equality of all in implementation of law (without discrimination) and equality of
right giving with the degree of merit (without defect and supernumerary). In social
justice، as the incomplete right giving is the violation of justice، going behind merit
is also perfidy if it is treasury and is beneficence if it is personal property that both
of them are counted contrary to justice and such a meaning is more compatible with
“giving every rightful his/her right” definition of justice. In the subsequent، the
paper analyses the meanings and practices of “right” and its meaning in social
justice and shows that right considered in definition of social justice is a kind of
dominance and privilege for the rightful and is inseparable from creating obligation
for the rightful.