خلاصة:
هستی شناسی دیوان عبارت است از بررسی دیوان در حالتی که مینو و گیتی (روان و تن) آنان درهم تنیده شده؛ تنومند، دیدنی و پسودنی شده اند. زمینه هستی پذیری دیوان از هستی شناسی اورمزد، امشاسپندان و ایزدان است. زیرا در آموزه های مزدیسنایی دیوان نیز همانند اهریمن هستی ندارند، اما هستی دیوان در حماسه های ملی ساختار ویژه ای می یابد و در برابر هستی انسانی قرار می گیرد. هریک از دیوان، دارای نام، شناسه و ویژگی های فردی می شوند که سبب شخصیت پذیری و بازشناسی آنها از انسان ها و سایر دیوان می گردد؛ پیکرشناسی آنها (پیکر سیاه، بزرگ، بلند و چهره حیوانی و ...) نیز از ویژگی های اهریمن و تصورات انسان درباره دیوان مینوی، انسان های غول پیکر بیابانی، مهاجمین و عناصر جادویی سرچشمه گرفته است. همچنین آنها دارای توانایی پیکرگردانی؛ دگرگونی پیکر و هستی و کالبدپذیری؛ پنهان کردن خود در کالبد انسان و حیوانات هستند.
The ontology of daemons refers to the study of daemons while their "Minou and Giti" (spirit and body) have been interwoven and they are visible، strong and giants. The nature of their existence comes from the ontology of Ohrmazd (the uncreated God of Zoroastrianism)، Amesh Spenta (a class of divinity that is Ahuramazda's incarnation) and Izadan (minor divinities)، because in Mazdaism، the daemons، just like Ahriman (the great archrebel in Zoroastrianism) do not have existence. However، in national epics they will find heir own structures and are similar to the existence of human beings. Every daemon will have a name، feature، and personal characteristics that are making him a special character، separate from other daemons or human being. It is better to say their demonology (black body، giant feature and animalistic face) are coming from Ahriman characteristics، human imagination about the spiritual realm of daemons، the nomadic giant-like people، and magical elements. They also have ability to have metamorphosis، to transform their figures، to be corporal and to get human or animal shapes.