خلاصة:
مکاشفه یا معرفت شهودی از مسائل اصلی معرفت و نوعی معرفت حضوری و وجدانی است. این حقیقت عینی، بیشتر یافتنی است تا فهمیدنی. در مقایسه با معرفت علمی- فلسفی، کشف یک روش معرفتی، برتر از روش استدلالی و عقلی است. زیرا اهل کشف، کسانی هستند که حجاب ها، برای ایشان کنار رفته و حقیقت اشیاء را مشاهده می نمایند. مکان مکاشفه نزد ابن عربی، سرزمین حقیقت نام دارد. احکامی که بر حقیقت مکاشفه، مترتب است، یکی این است که کشف قابل تعریف نیست. دیگر این که زبان مکاشفه برای آنان که حقیقت مطلق را درک نکرده اند، زبانی رمزی است. از نتایج پژوهش حاضر آن است که زمان، مکان و زبان کشف را از دیدگاه میدان دار حوزه عرفان نظری-ابن عربی- بیان می نماید. امور کشف شده در چهار بخش: الف- رویت خدا، ب- حیات ذاتی اشیاء، ج- گفتگو با ارواح و موجودات غیبی، د- تمثل قرآن ارائه می شود. اهمیت مکاشفه و انواع آن را بیان می کند. با استناد به واقعه های ابن عربی، سندیت کشف را در اندیشه وی خاطر نشان می کند تا به بررسی فلسفه مکاشفه های ابن عربی بپردازد و این تمهیدات می تواند مقدمه ای برای سیر در عالم ماورای طبیعت، ارتباط با موجودات عالم غیب و دریافت معارف عالی انسانی باشد.
Contextual reading can help to read and understand a text. One form of contextualization is called inter-textual reading. When you study a script with respect to the words coming before or after it، you will reach a better understanding of the meaning of the script. This is especially true for the mystical scripts because the mystical works in Persian and Arabic languages are intertwined. Sometimes a script is considered as the translation of another script and sometimes as a description. For the majority of scripts، although they are neither a direct translation nor a description of each other but they have a very deep inter-textual relationship. Inter-textual according to its common definition، i.e. the reading and interpreting a script with the help of other scripts، will result in better and more accurate meaning of the script. It will even help editing the script. In this paper، an effort has been made not only analyze the inter-textual relations that exist among some mystical works of prior to seventh century (A.H.) like Sharhe Toaref، the Dissertation of Qashiriyeh and its two different translations، Kashf-ol Mahjoob، and Tazkerat-ol Olyaa but also explain the role and effect of intertextual reading in better understanding of the meaning and more accurate interpretation of these scripts.
ملخص الجهاز:
"انواع مکاشفه ابن عربی در فتوحات به سه نوع مکاشفه اشاره میکند که عبارتند از:1-مکاشفه علم:و آن«عبارت از تحقیق امانت است به وسیله فهم،و آن اینکه از مشهود- هنگامی که برایت تجلی کرد-بدانی که از آن تجلی به تو چه مقصود دارد؟زیرا او به تو تجلی نکرده،مگر برای آنکه آنچه را که از تو نیست،به تو بفهماند؛پس مشاهده راهی به سوی علم است و کشف،غایت آن راه است و عبارت از حصول علم در نفس است»خطاب در این قسم مکاشفه شهود سمعی است که توسط قوای معنوی سالک در زمان مکاشفه ادراک میشود.
بههمین دلیل خدای مخلوق ذهن خود را میپرستند؛به غیر از عارف و انسان کامل که قادر است تجلی خداوند را در موطن تلبیس ادراک کند،اما دیگران آن تجلی خداند را در غیر صور اعتقادات-مرتبه اعتقادات-قبول نمیکنند و آن را نمیشناسند تا اینکه خدا در قیامت به علامت و نشانهای که پروردگارشان را میشناختند تحول یافته،تا ایشان-به جز عارف-او را قبول و ادراک نمایند(ابن عربی،1385،باب دویست و هفتاد و نهم،صص 133-134)اما خوارزمی،شارح دیگر فصوص،دیدن خداوند را در خواب تأیید کرده است:«دیدن حق در خواب منکر نیست،چنانکه در قیامت؛و شک نیست که مرئی،عین حق است»(خوارزمی،1377،صص 917-918) ب-حیات ذاتی در قرآن کریم،آیاتی به ستایش و تسبیح موجودات اشاره کردهاند!:از جمله،آیۀ 44 سورۀ اسراء خاطر نشان مینماید که هیچ موجودی نیست مگر آنکه به ستایش خداوند تسبیحگوست."