خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه سلامت روانی دانشجویان با رشته های تحصیلی مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی کرج می باشد. در چهارچوب طرح توصیفی و از نوع علی – مقایسه ای با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 330 دانشجو از یازده دانشکده دانشگاه آزاد واحد کرج( دامپزشکی، تربیت بدنی، الهیات، ادبیات، پرستاری، مدیریت، روانشناسی، کشاورزی، حقوق، فنی و علوم) انتخاب شدند. به منظور سنجش سلامت روانی دانشجویان از پرسشنامه سلامت عمومی((GHQ، (1997) استفاده شده است. برای تحلیل داده از روش تحلیل مانووا و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد که در تمام زیر مقیاس های سلامت عمومی و مقیاس کلی بین دانشجویان یازده رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
امامزاده اي ( ١٣٥٩) به بررسي رابطه ي بين محل سکونت و پيشرفت تحـصيلي 1- Freedman 2- Vinge & Brown 3- Pascarella & Ternezin 4- Hanoon 5-Teer 6- Veltanow پرداخته است .
1- validity 2- reliability جدول ١:نتايج مانووا براي بررسي ابعاد مختلف سلامت عمومي دانشجويان رشته هاي مختلف (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج موجود درجدول ١نشان مي دهـد کـه بـين يـازده گـروه دانـشجويان رشـته هـاي مختلـف تحصيلي ( دامپزشکي ، تربيت بدني ، الهيات ، ادبيات ، پرستاري ، مـديريت ، روانـشناسي ، کـشاورزي ، حقوق ، فني و علوم ) ازنظر مقياس هاي افسردگي ، شکايات جسماني ، کارکرداجتماعي و اخـتلال خواب و شاخص کلي سلامت عمومي تفاوت وجود دارد به اين معنـي ک ه Fبـه دسـت آمـده در مورد متغير هاي مور بررسي در سطح ٠٠١p معني دار است .
بحث و نتيجه گيري نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد در تمام زير مقياس هاي سلامت رواني و مقياس کلي بين دانشجويان يازده رشته تحصيلي تفاوت وجود دارد.
نتايج حاصل از آزمون تعقيبي توکي نيز نشان داد: در مقياس افسردگي دانشجوياني رشته تحصيلي دامپزشکي ، فني و کشاورزي ميانگين بالاتري نسبت به دانشجويان رشته الهيات برخوردار بودند.
(1384 به طورکلي در مقياس کلي سلامت عمومي دانشجويان رشته تحصيلي دامپزشکي ، ادبيات فارسي ، فني ، علوم ، حقوق ، کشاورزي ، مديريت و پرستاري از ميانگين بالاتري نسبت به دانشجويان رشته الهيات برخوردارند.
دانشجويان رشته تحصيلي دامپزشکي ، ادبيات فارسي ، کشاورزي و مديريت در مقياس کلي سلامت عمومي از ميانگين بالاتري نسبت به دانشجويان رشته تربيت بدني و روانشناسي برخوردارند.