ملخص الجهاز:
"نکتهء درخور توجه اینست که ارزشیابی علاوه بر سنجش اهداف و روشها و برنامه،خود را نیز مورد نقد و ارزشیابی قرار میدهد شما ممکن است یک امتحان ناصحیح در یک کلاس اجرا کنید و اکثر بچهها نمره زیر 01 بگیرند در اینجا شاید روش درست بوده،برنامه درست بوده، هدف درست بوده،ابزار درست بوده خود امتحان غلط بوده؛گاه سؤالات داده شده چنان مبهم و گنگ است که فقط طراح آن میفهمد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) *اهداف ارزشیابی در ارزشیابی چند هدف مهم مورد نظر است که عبارتند از: 1-هدایت یادگیری دانشاموزان:ما ارزشیابی میکنیم تا قدمبهقدم و گامبهگام یادگیری شاگرد را هدایت کنیم،ارزشیابی برای تعیین نمره دانشآموز نیست بلکه هدف اصلی تشخیص استعدادهای دانشآموز،میزان یادگیری،رفع اشکالات معلم و جبران نارسائیهاست ارزشیابی جزء جداییناپذیر تدریس است و آگاهیهای لازم را در اختیار شما قرار میدهد.
اما متاسفانه این هدف،غالبا بعنوان مهمترین هدف ارزشیابی تلقی میشود در حالیکه ارزیابی هدایت یادگیری دانشآموز(جبران نقاط ضعف و پرورش نقاط قوت)-اصلاح روشهای معلم-بهبود وسایل-اهداف و برنامهریزی آموزشی،به ترتیب مهمتر از هدف تعیین سقف نمره برای ارتقاء است.
نکاتی در باب نحوهء طرح سؤال 1-ممتحن باید سؤالها را کاملا منطبق بر هدفهائی که تعیین کرده است،مطرح کند یعنی براساس آن هدفهای آموزشی که در تدریس خود در نظر گرفته است میباید به طرح سؤال مبادرت ورزد.
بعنوان مثال اگر سؤال فقط از یک فصل کتاب انتخاب شود این سؤال معرف نیست اما اگر نحوهء انتخاب سؤال به گونهای باشد که از تمام فصول کتاب به تناسب،سؤال طرح شده باشد آنوقت این سؤال معرفی از جامع آن سؤالهائی است که میتوان از کتاب استخراج کرد."