ملخص الجهاز:
"oohay@16inaiK:liamE تاریخ دریافت:1392/05/20 تاریخ تأیید:1392/06/27 مقدمه «تربیت»به معنای پرورش دادن،پروردن،پروراندن و ادب و اخلاق به کسی آموختن است و«دین»به معنای ملت،مذهب،کیش،آیین،ورع،طاعت، حساب،پاداش،جزا و مکافات بهکار رفته و در مقام تعاریف اصطلاحی باید اعتراف کرد که تاکنون تعریفهای متعددی از تربیت دینی ارائه شده است؛اما اگر تعریف با رویکرد«تحلیل مفهومی»را روش مناسبی برای تعریف قلمداد کنیم که البته به گمانم این رویکرد برای تعاریف مفاهیم علوم انسانی با تمامی اشکالاتش-نسبت به دیگر روشها-بسیار مؤفق و کاربردی بوده است،ناظر به موضوع بحث باید چنین گفت که ابتدا باید به تعریف جداگانه دو واژه «تربیت»و«دین»پرداخت،سپس با ترکیب مفاهیم به دست آمده به یک تعریف واحد معطوف به«تربیت دینی»نائل شد.
»/}(اعراف،آیه 179)؛به یقین،گروه بسیاری از جنوانس را برای دوزخ آفریدیم؛انها دلهایی(عقلهایی)دارند که با آن اندیشه نمیکنند و نمیفهمند؛و چشمانی که با آن نمیبینند؛و گوشهایی که با آن نمیشنوند؛آنها همچون چهارپایانند؛بلکه گمراهتر!اینان همان غافلانند؛چراکه با داشتن همهگونه امکانات هدایت،باز هم گمراهند و همچنین برخورداری انسان از ابزار تزکیه نفس را میتوان در این آیات مشاهده کرد:{/«ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا»/}(انفال،آیه 29)؛ای کسانی که ایمان آورداید!اگر از(مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید،برای شما وسیلهای جهت جدا ساختن حق از باطل قرار میدهد؛ (روشنبینی خاصی که در پرتو آن،حق را از باطل خواهید شناخت)و گناهانتان را میپوشاند؛شما را میآمرزد و خداوند صاحب فضل و بخشش عظیم است.
بنابراین،آیا تقابل میان اسلام و مدرنیته وثیق است؟ این اشکال را باید با عنایت به دو ساحت مستقل پاسخ گفت،یکی در ساحت نظری به لحاظ معرفتشناختی که در این صورت باید گفت در نگاه نخست به تعالیم اسلامی به ویژه در حوزه عرفان اسلامی به عبارات بسیاری در باب اهمیت انسانمداری،گرامی دانستن انسان،اینکه خداوند از خویش در آدمی دمید،اینکه لازمه سعادت،تحقق اراده آزاد است و اینکه عقل مهمترین و بزرگترین عطیه خداوندی به انسان بوده و همواره ماده و توجه به نیازهای مادی مورد توجه امامان بوده است،برخورد میکنیم."