Abstract:
خطر به معنای احتمال زیان است. بنابراین برای شناخت خطر باید احتمال را شناخت. بر اساس تقسیم¬بندی معمول، قرائت¬های متعدد احتمال در دو گروه عینی و ذهنی/ شناختی جای می¬گیرند که هر یک از آنها مولفه¬های تفسیری خود را دارند. از نگاه حق¬شناختی آدمیان باید به میزان متعارف این توانایی را داشته باشند که در شرایط مطلوب، زندگی خود را چنان که می¬خواهند کنترل کنند. البته استقلال آنان در کنترل زندگی خود نامحدود نیست. با توجه به این که ایجاد خطر، استقلال آنها را کاهش می¬دهد، توانایی آنها در کنترل زندگی خود نیز کاهش می¬یابد. ایجاد خطر در مواردی توجیه دارد، اما گاه فاقد توجیه است.
Machine summary:
با توجه به این تحلیل ، اگر قائل باشیم که در مقابل ایجاد محیط خطرناک، حقی وجود دارد باید پذیرفت که آدمیان باید در مقام رفتار، بعد اخلاقی دیگری را نیز برای توجیه رفتار خود لحاظ کنند و این بعد عبارت است از این که خطرهایی وجود دارند که اخلاقا توجیهی ٣ برای تحمیل آنها بر دیگران وجود ندارد.
p ,٢٠٠٤ ,Edmundson) اگر چه هر دو معنای ارائه شده از حق از جهات متعددی مورد ایراد قرار گرفته اند، اما با توجه به این که اولا، این دو نظریه مهم ترین و مشهورترین نظریه های موجود هستند، ثانیا، تببین مبنای حق دفع خطر بر پایه هر دو نظریه در این مقاله نمی گنجد، تلاش شده است فقط با تکیه بر نظریه منفعت ، به پرسش های مطرح شده پاسخ داده شود، اما این به معنای کنار گذاشتن نظریه انتخاب در مقام تبیین مفهوم خطر نیست اگرچه باید در مجال دیگری به آن پرداخت .
اگر آدمیان منفعتی ارزشمند دارند که نباید در معرض خطر قرار گیرد، تبیین این منفعت نه تنها به اثبات وجود حق دفع خطر کمک می کند بلکه در مقام تعریف محتوای حق نیز می توان از آن بهره گرفت ؛ در صورتی که منفعت مبنای حق دفع خطر را واجد ارزش ذاتی بدانیم محتوای آن با قطع نظر از خطری که آن را تهدید می کند می تواند به شکلی مستقل مورد توجه قرار گیرد که آثار متعددی از حیث حق شناختی بر آن مترتب می شود.