Abstract:
در این پژوهش عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی مقیاس مشکلات رفتاری آزمون مقیاس های رفتاری پیش دبستانی و مهدکودک بررسی شده است. یک گروه نمونه با حجم 402 نفر ازطریق نمونه برداری تصادفی مرحله ای انتخاب شد. مقیاس مشکلات رفتاری بر پایه طیف لیکرت 4 درجه ای نمره گذاری شده، شامل 42 سوال است که پس از اجرای تحلیل عاملی هیچ یک از سوال ها حذف نشد و ضریب اعتبار آن از طریق فرمول کلی ضریب آلفای کرونباخ ۰.۹۲۲ به دست آمد. برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل مولفه های اصلی بهره گرفته شد. نتایج حاصل از آن نشان می دهد 6 عامل استخراج شده، ۴۶.۲ درصد کل واریانس متغیرهارا تبیین می کند. 6 عامل مشتمل بر مشکلات توجه/ بیش فعالی، اجتماع ستیز/ پرخاشگر، انزوای اجتماعی، خودمحوری، حساسیت، اضطراب/ مشکلات جسمانی است. درنهایت، دو نوع نرم درصدی و نرم مقوله ای برای این مقیاس تهیه شد.
Machine summary:
Loeber,Green,Lahey,Frick Mc Burnett 2.
این مقیاس و نمونه همتای آن یعنی نسخه ویژه مدرسه و فرم گزارش معلم (TRF)٥ اغلـب اوقـات بـه عنـوان ابزار غربالگری برای تعیین شرایط و موقعیت هایی که در آن کودک مشکلات رفتاری از خود نشان مـی دهـد مـورد استفاده قرار می گیرند (آخنباخ و رسکرلا٦، ٢٠٠١).
مقیاس های رفتاری مهدکودک و پیش دبستانی (PKBS)٤ مقیاسی اسـت بـا ٧٦ مـاده کـه بـرای انـدازه گیـری مشکلات عاطفی - اجتماعی کودکان ٣ تا ٦ سال تدوین شده است .
هدف از انجام این پژوهش بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی مقیاس مشکلات رفتاری در بین کودکان پیش دبستانی شهر تهران بود.
Gomes, Pereira Merrell 38 - آیا مقیاس مشکلات رفتاری از روایی قابل قبولی برخوردار است ؟ - آیا بین سوالات مقیاس مشکلات رفتاری هماهنگی وجود دارد؟ - مقیاس مشکلات رفتاری از چند عامل اشباع شده است ؟ روش جامعه آماری این پژوهش را تمامی والدین کودکان (دختر و پسر) ٤ تا ٦ ساله مراکز پیش دبـستانی و مهـدکودک های شهر تهران تشکیل دادند.
اجرای تحلیل عاملی مواد مقیاس مشکلات رفتاری برای تعیین مقدار عامل اشباع شده از این مقیاس، سه شاخص عمده را مورد توجه قرار داده است : 1.
بـرای بررسی روایی سازه و پاسخ به این سئوال که « مقیاس مشکلات رفتاری از چند عامل اشـباع شـده اسـت ؟» از روش تحلیل مؤلفه های اصلی (PC) استفاده شد.
Assessment of child behavior problems:the validation of a new inventory - Journal of Clinical Child Psychology,7,113-116.