Abstract:
در دهه های اخیر، پردازش بندهای موصولی و بررسی پیچیدگی های آنها در زبانهای مختلف نقش عمدهای در تحقیقات زبانشناسی و روانشناسی ایفا کرده است . این تحقیق برای مقایسة پیچیدگی دو نوع بند موصولی فاعل - فاعل ١ و فاعل - مفعول ٢ در زبان فارسی انجام شده است . این پیچیدگی را براساس معیار روانشناختی میزان درک یا عدم درک این نوع جملات در کودکان ٣ تا ٦ ساله سنجیدهایم ؛ چنانکه ٩٦ کودک را در سه گروه سنی ٣- ٤، ٤- ٥ و ٥- ٦ سال (هر گروه ٣٢ نفر) انتخاب کردیم و به هریک جملاتی شامل بندهای موصولی موردنظر به دو صورت مجزای خبری و پرسشی با روشهای نشان دادن شکل ، اشیای واقعی یا درخواست برای اجرای یک فرمان ارائه دادیم و درک آنان را از این جملات ارزیابی کردیم . نتیجه نشان داد که بند موصولی فاعل - مفعول هم در جملات خبری و هم پرسشی به طور کاملا واضح ، پیچیدهتر از بند موصولی فاعل - فاعل بوده است .
Machine summary:
اما در عین حال باید دانست که آیا مفاهیم و فرآیندهای جهانی نیز در این میان وجود دارند یا خیر؟ مثلا رابرت اندرسون با اشاره به فهرست سلسمورسیا (١٩٩٩ ,Larsen- Freeman &Celce- Murcia )، انواع آن را ازنظر «میزان در دسترس بودن»، در دو زبان کانتونیز٣ در هنگ کنگ و انگلیسی مقایسه کرده و نوع مفعول- فاعل را در هر دو زبان آسانترین نوع در فراگیری، سپس نوع مفعول- مفعول را در ردة دوم آسانی فراگیری قرار داده و شکل فاعل - مفعول را برای گویشوران هر دو زبان مشکل ترین نوع بند موصولی برای فراگیری معرفی می کند (٣ :٢٠٠٩ ,Anderson).
اما در دیدگاه دوم نقش نحوی که هستة بند موصولی در جمله دارد، مبنای تقسیم بندی قرار گرفته است (٥٧١ :١٩٩٩ ,Larsen- Freeman &Celce- Murcia ؛ ٤ :٢٠٠٤ ,Annas) که در این مقاله از دیدگاه اخیر برای تبیین مسئله استفاده کردهایم .
al؛ ٢٠٠٥ ,Tomasello &Diessel و بسیاری دیگر)، چه به عنوان زبان دوم (٢٠١٠ ,Fry؛ ٢٠٠٩ ,Rahmany &Marefat ) انجام شده است ، همچنین در زبانهای ژاپنی ( ٢٠٠٥ ,Ishizucka & ١٩٨١ ,Hakuta )، چینی (٢٠٠٦ ,Hsu & ٢٠٠٦ Bever &Lin )، روسی (٢٠٠٧ ,Levy, et.
جدول ١٢ آمار آزمون جملات پرسشی در کودکان ٥- ٦ ساله جملة پرسشی نوع اول و دوم ارزش انحراف معیار سطح معنی داری (دودامنه ای ) میزان χ٢ 0/344 1 0/557 برای پی بردن به اینکه آیا تفاوت در میزان درک این جمله ها بین کودکان معنی دار است یا خیر، باید از نتایج جدول آمار آزمون استفاده کنیم (جدول ١٢).