Abstract:
ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاری رﺳﺎﻧﻪ ﺑﺮ اﻧﺪﻳﺸﻪ و ﻛﻨﺶ ﻣﺨﺎﻃﺐ از ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻗﺪﻳﻤﻲ رﺳﺎﻧﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ و ﻫﻤﻮارهﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﻗﺮار داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﻮادث و ﭘﺮوﻧﺪهﻫﺎی ﺟﻨﺎﻳﻲ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪﻛﻪ ﺑﺨﺶ ﭼﺸﻤﮕﻴﺮی از ﺟﺮاﻳﻢ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﺼﺎوﻳﺮ و ﭘﻴﺎمﻫﺎی ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎﺻﻮرت ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮی در ﻣﺮاﺣﻞ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن اﻋﻢ از اﻧﮕﻴﺰه، ﺷﻴﻮه ارﺗﻜﺎبﺟﺮم و رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﭘﺲ از ارﺗﻜﺎب و ﻏﻴﺮه ﻧﻤﻮد ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ. ﺑﻴﺎن ﻣﺴﺌﻠﻪ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖاز اﻳﻨﻜﻪ »ﭼﻪ ﻣﺪﻟﻲ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮای ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﺟﻤﻌﻲ ﺑﺮای ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ﺟﺮمﻛﺎرآﻣﺪ ﺑﺎﺷﺪ؟«. ﺑﺮای دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﭘﺎﺳﺦﻫﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﻈﺮی ادﺑﻴﺎتﻣﻮﺿﻮع اﻧﺠﺎم ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ و ﺑﺮای ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﺪل ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪه از ﻧﻈﺮ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﻈﺮﻳﻪواﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻈﺮﻳﻪ ﭘﺎﻳﻪای ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﻈﺮی ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی آنﻣﺪل دوﺑﺨﺸﻲ ﻳﻜﺴﻮﻳﻪ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ رﺳﺎﻧﻪ ﺟﻤﻌﻲ و ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺑﻮد ﺗﺪوﻳﻦ ﮔﺮدﻳﺪ ﻛﻪ ﭼﺘﺮﭘﻮﺷﺸﻲ ﭘﻠﻴﺲ در داﺧﻞ ﺑﺨﺶ ﻣﺨﺎﻃﺐ و ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮی ﻫﺪاﻳﺖﮔﺮ ﭘﻠﻴﺲ در ﻃﻲ ﻣﺮﺣﻠﻪ ارﺳﺎلﭘﻴﺎم ﺳﺒﺐ ﺗﺄﺛﻴﺮات ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﻋﺎﻃﻔﻲ و رﻓﺘﺎری روی ﻣﺨﺎﻃﺐ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮔﻴﺮﻧﺪه ﭘﻴﺎم ﻣﻲﮔﺬارد.در ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻧﻴﺮوی اﻧﺘﻈﺎﻣﻲ ﺑﺮای ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺑﺤﺮانﻫﺎ و آﺳﻴﺐﻫﺎیاﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮓﺳﺎزی ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪای اﺳﺖ. اﺳﺘﻔﺎده ازﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﺎ روﻳﻜﺮد واﺑﺴﺘﮕﻲ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﻣﺤﺘﻮای ﭘﻴﺎم را ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪو ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ روی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﺪف اﺟﺮا ﻛﻨﺪ و ﺑﻪ ﺣﺪاﻛﺜﺮ اﺛﺮﮔﺬاری در ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ﺟﺮاﻳﻢ دﺳﺖ ﻳﺎﺑﺪ.
Machine summary:
"ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﺪل ﻛﺎرﺑﺮد رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﺟﻤﻌﻲ ﺑﺮای ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ارﺗﻜﺎب ﺟﺮم 1 ﻃﺎﻫﺮ روﺷﻨﺪل ارﺑﻄﺎﻧﻲ 2 داﺗﻴﺲ ﺧﻮاﺟﻪ ﺋﻴﺎن 3 ﻣﺤﻤﺪ ﻗﺎﺳﻤﻲ ﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش: 2/8/09 ﺗﺎرﻳﺦ وﺻﻮل: 5/4/09 1- ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان 2- داﻧﺸﺠﻮی دﻛﺘﺮی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ رﺳﺎﻧﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان 3- ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ- ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﺎﺟﺎ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻧﻈﻢ و اﻣﻨﻴﺖ اﻧﺘﻈﺎﻣﻲ، ﺷﻤﺎره اول، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺑﻬﺎر 0931 65 ﻣﻘﺪﻣﻪ ﻳﻜﻲ از ﻣﺒﺎﺣﺜﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮاره در ﻣﺤﺎﻓﻞ ﻋﻠﻤﻲ در زﻣﻴﻨﻪ رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻄﺮح ﺑﻮده، ﻣﻴﺰان ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاری رﺳﺎﻧﻪ در رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ، ﺿﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻧﺎﻫﻨﺠﺎر اﺳﺖ و ﺗﻼشﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎری ﺑﺮای ارزﻳﺎﺑﻲ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻛﻪ ﭼﻘﺪر ﺗﺼﻮﻳﺮﺳﺎزی رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ اﺛﺮ ﻣﻨﻔﻲ ﺑﺮ روی ﺑﻴﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﻲﮔﺬارد ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
ﻫﻤﻴﻦ اﻣﺮ ﺳﺒﺐ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﻤﻮاره در ﻣﻌﺮض ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺑﺎﺷﺪ و از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ رﺳﺎﻧﻪ ﺧﻮد را ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺷﺪن ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺑﺎزﺗﺎب ﻧﻴﺎزﻫﺎی آن ﻣﻲداﻧﺪ، اﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺒﺐ ﺗﺤﻮﻻﺗﻲ در ﻣﺄﻣﻮرﻳﺖﻫﺎ و رﺳﺎﻟﺖﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﻣﻲﺷﻮد )ﺧﻮاﺟﻪﺋﻴﺎن و ﻫﻤﻜﺎران، 8831، ص 21( ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻧﻈﻢ و اﻣﻨﻴﺖ اﻧﺘﻈﺎﻣﻲ، ﺷﻤﺎره اول، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺑﻬﺎر 0931 85 ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاری رﺳﺎﻧﻪ در ﺑﻴﺎن ﻣﻚ ﻛﻮاﻳﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺎ را ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻧﻜﺘﻪ ﺟﻠﺐ ﻣﻲﻛﻨﺪ: اول ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاری ژرف رﺳﺎﻧﻪ در ﻧﮕﺮش و رﻓﺘﺎر ﻣﺎ ﺣﺘﻲ در ﺟﺰﻳﻲﺗﺮﻳﻦ اﻣﻮر زﻧﺪﮔﻲ روزﻣﺮه، دوم ﺗﻼش ﺑﺮای ﻛﻨﺘﺮل رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان راﻫﻲ ﺑﺮای ﻛﻨﺘﺮل ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ اﻓﻜﺎر ﻣﺮدم و ﺳﻮم رﻳﺸﻪ داﺷﺘﻦ ﭘﻴﺎمﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪ از ﺧﻮد ﺟﺎﻣﻌﻪ.
در ﺣﻘﻴﻘﺖ رﺳﺎﻧﻪ در ﺣﻘﻴﻘﺖ اﺑﺰاری اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ از ﻳﻚ ﺳﻮ ﺑﺎ آﮔﺎﻫﻲﺑﺨﺸﻲ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻧﻈﻢ و اﻣﻨﻴﺖ اﻧﺘﻈﺎﻣﻲ، ﺷﻤﺎره اول، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺑﻬﺎر 0931 07 و اﻳﺠﺎد ﻧﻔﺮت ﺳﺒﺐ ﻫﻮﺷﻴﺎری ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻮد و از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﻧﺸﺎن دادن اﻗﺘﺪار ﻗﺎﻧﻮن و ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﺑﺰﻫﻜﺎران، در ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ارﺗﻜﺎب ﺟﺮم ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ."