Abstract:
پرسش اصلی مقاله این است که چگونه در دوران معاصر، علمای دیوبند بر سلفیها تاثیر گذاشتهاند؟ فرضیه اصلی این است که در دوران استعمار بریتانیا و بعد از شکست انقلاب مسلمانان هند در سال 1857م ارتباط علمای بزرگ دیوبندی شبه قاره با علمای حرمین شریفین ـ مکه مکرمه و مدینه منوره ـ باعث شد تا تاثیراتی را از قبیل بهره علمی در مراکز دانشگاهی، فروکاستن افراط عقیدتی و غرور علمی سلفیها، ترویج تصوف و عرفان در دو اماکن مقدس، اجازه فعالیت به گروههای جماعت تبلیغ و موارد دیگری را مانند حفظ و تجوید قرآن، پذیرش استاد در دانشگاهها و مراکز دینی مانند نمازهای جمعه و جماعت، مساجد، اسکان رایگان علمای دیوبندی، سهمیه حج رایگان و تعامل درستی از روحیات علمای دیوبندی را در زندگی دینی خود به کار ببندند.
Machine summary:
"تأثیر علمای دیوبند بر سلفیت 1 حسین جهانتیغ * 2 تاریخ دریافت: 4/12/1392 تاریخ تأیید: 28/1/1393 چکیده پرسش اصلی مقاله این است که چگونه در دوران معاصر، علمای دیوبند بر سلفیها تأثیر گذاشتهاند؟ فرضیه اصلی این است که در دوران استعمار بریتانیا و بعد از شکست انقلاب مسلمانان هند در سال 1857م ارتباط علمای بزرگ دیوبندی شبه قاره با علمای حرمین شریفین ـ مکه مکرمه و مدینه منوره ـ باعث شد تا تأثیراتی را از قبیل بهره علمی در مراکز دانشگاهی، فروکاستن افراط عقیدتی و غرور علمی سلفیها، ترویج تصوف و عرفان در دو اماکن مقدس، اجازه فعالیت به گروههای جماعت تبلیغ و موارد دیگری را مانند حفظ و تجوید قرآن، پذیرش استاد در دانشگاهها و مراکز دینی مانند نمازهای جمعه و جماعت، مساجد، اسکان رایگان علمای دیوبندی، سهمیه حج رایگان و تعامل درستی از روحیات علمای دیوبندی را در زندگی دینی خود به کار ببندند.
8. سفرنامهها و بازدیدها از مهمترین عواملی که سلفیها را تحت تأثیر دیوبندیان قرار داده، سفرنامه و بازدیدهای علمای سلفی از مراکز مهم دینی شبه قاره است؛ علامه رشید رضا از بنیانگذاران سلفیت معاصر در بازدید از دارالعلوم دیوبند میگوید: آنچه من در مدرسه دیوبند که ملقب به «ازهر الهند» است دیدم، نهضت علمی جدیدی است که امیدوارم نفع بزرگی داشته باشد، هیچ چیزی چشمانم را مانند دیدن دارالعلوم دیوبند روشن نکرد و هیچ چیزی مرا مانند آنجا خوشحال نکرد؛ آنچه که مجسم شده بود از غیرت و اخلاص در علمای این مدرسه، خدا را سپاس میگویم که فوق آنچه را که علما در رغبت به اصلاح میکوشند خودم دیدم و شکی نیست که اثر و نتیجه اصلاح در دیوبند قبل از الازهر ظهور و بروز یافته است."