Abstract:
تغییر نگرش و انتظارات عمومی جامعه از سازمان نیروی انتظامی موجب شده است که مفاهیمی چــون بهســازی فراینــدها، رشــد پایــدار، انعطــاف پــذیری در برخــورد بــا محــیط ، جلــب رضــایت مراجعه کنندگان ، بهبود کیفیت خدمات و افزایش بهره وری منابع به مسائل اصلی سازمان تبدیل شود. در واقع ، میتوان گفت که ضـعف فراینـدها، اتـلاف منـابع ، نداشـتن پویـایی و... مشـکلاتی اسـت کـه بسیاری از سازمان های دولتی به وجود آورده اند. حل مشکلات فوق نیازمند دست یابی سازمان هـا بـه توانمندیهایی است که آنان را در پاسخ گویی به انتظارات ذینفعان و به کارگیری هرچه بهتر منابع و امکانات موجود خود یاری دهد. به همین منظور در این تحقیق به بررسی نقش آموزش منابع انسانی در کیفیت خدمات انتظامی میپردازیم . این تحقیق ، از لحاظ هدف ، کاربردی، بر اساس روش توصیفی پیمایشی، از نظر نوع داده ، کمی و بر اساس نقش محقق ، مسـتقل از فراینـد تحقیـق اسـت . جامعـه آماری این تحقیق فرماندهان انتظامی شهرستان ها هستند. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونـه کوکرن نمونه ای به حجم ١٧٦ نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شـد. بـرای جمـع آوری داده هـا از پرسش نامه ای که اعتبار درونی و بیرونی آن ارزیابی و سنجش شده استفاده شده است . برای تحلیل داده های این تحقیق از آزمون های آماری همبستگی استفاده شده است . در این تحقیق ابتدا رابطـه آموزش منابع انسانی و کیفیت خدمات تایید و سپس میزان تاثیرگذاری آموزش بـر هـر کـدام از ابعـاد کیفیت خدمات انتظامی مشخص شده شد.
Machine summary:
«نقش آموزش منابع انسانیدرکیفیت خدمات انتظامی،» توسعه سازمانیپلـیس ،شـمارة٤٩، صص ١٤٢ -١٣١ نقش آموزش منابع انسانیدرکیفیت خدمات انتظامی / تاریخ دریافت مقاله: ١٣٩٢/١١/٢١ عبداله هندیانی / چکیده : تغییر نگرش و انتظارات عمومی جامعه از سازمان نیروی انتظامی موجب شده است که مفاهیمی چــون بهســازی فراینــدها، رشــد پایــدار، انعطــاف پــذیری در برخــورد بــا محــیط ، جلــب رضــایت مراجعه کنندگان ، بهبود کیفیت خدمات و افزایش بهره وری منابع به مسائل اصلی سازمان تبدیل شود.
شکل شمارة (١): الگوی مفهومی تحقیق / جدول شمارة (١): فرضیه های پژوهش فرضیه ها شرح فرضیه فرضیه اصلی بین فنون آموزش منابع انسانی و کیفیت خدمات انتظامی رابطه ای معنادار وجود دارد.
فرضیه سوم بین آموزش ضمن خدمت و کیفیت خدمات انتظامی رابطه ای معنادار وجود دارد.
برای تحلیل داده های این تحقیق از آزمون هـای همبسـتگی استفاده شده است .
جدول شمارة (٢): نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق ( به تصویر صفحه مراجعه شود)بحث و نتیجه گیری گسترش و تغییرات سریع و روزافزون علم و فناوری باعث شکل گیری سـاختارهای سـازمانی متفاوت نسبت به گذشته شده و هر سازمانی، برای هماهنگ شدن با این تغییرات سـریع و رو بـه / رشد، خود را مناسب با این تحولات تغییر داده است .
یکی از مهم تـرین عوامـل تأثیرگـذار بـر کیفیت خدمات انتظامی پلیس فعالیت های آموزشی منظم و مستمر در همه سطوح سازمانی است ، که سازمان ها برای بقا و پیشرفت در جهان پر از تغییر و تحول امروزی سخت بدان نیازمندنـد.
یافته های این تحقیق نشان میدهد بین فنون آموزشی و کیفیت خدمات انتظامی رابطه ای معنادار وجود دارد.