Abstract:
مسأله اصلی مشارکت اجتماعی در جامعه تواتری و دورهایبودن آن است، میتوان بیان داشت که جامعه ما از مشارکت اجتماعی در سطح پایینی برخوردار است که این خود از چندین عامل پیروی میکند که یکی از مهمترین آنها نظام ساختار خانواده است چراکه خانواده پایهگذار جامعه و همچنین اولین کانون اجتماعیکردن فرزندان است. در تحقیق حاضر به بررسی تأثیر ساختار خانواده بر مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیامنور همدان در بین نمونه 339 نفری به روش پیمایشی پرداخته شده است. چهارچوب نظری در این پژوهش ترکیبی از دو نظریه ساختار شخصیتی هیگن و همچنین نظریه کنشی پارسونز شکل گرفته است. بدین سان پس از انجام بحث نظری و همچنین جمعآوری اطلاعات، از طریق نرمافزار SPPSبه تحلیل دادهها از دو روش همبستگی پیرسن و تحلیل واریانس در رگرسیون خطی پرداخته شده است، نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از این است که هرچه اقناعگرایی خانواده افزایش مییابد بر میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان افزوده می شود.
Machine summary:
"جدول بررسی سنجش همبستگی بین شاخص امید به آینده ساختار خانوادهها با مشارکت اجتماعی دانشجویان با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون متغیرها میانگین خطای استاندارد تعداد مقدارP میزان همبستگی(r) مشارکت اجتماعی 04/17 166/4 339 001/0 333/0 امید به آینده ساختار خانواده 81/12 754/3 طبق اطلاعات جدول، مقادیرP محاسبهشده(05/0<001/0) کمتر از حد استاندارد میباشند که نشانگر پایین بودن میزان خطا در اندازهگیری است و از سوی دیگر میزان همبستگی(333/0) نیز نشانگر وجود همبستگی بین این دو متغیر میباشد.
این فرضیه همچنین توسط آزمون تحلیل واریانس در رگرسیون خطی، مورد سنجش قرار گرفته و نتایج به دست آمده، به قرار زیر بوده است: جدول سنجش تفاوت مشارکت اجتماعی دانشجویان در سطوح مختلف میزان امید به آینده ساختار خانوادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه منابع تغییرات درجهی آزادی مجموع مربع انحرافات(SS) میانگین مربع انحرافات(MS) مقدارF سطح اطمینان (P.
Value) بین گروهی 1 045/650 045/650 996/41 001/0 درون گروهی 337 291/5216 479/15 کل 338 336/5866 بر اساس اطلاعات جدول بر اساس مقدارF موجود در جدول مقادیر بحرانی در درجات آزادی1 و 337(86/3) که از مقدارF بهدست آمده(996/41) کوچکتر میباشد و نیز از آنجایی که نمرهیP به دست آمده(001/0)،کوچکتر از مقدار استاندارد(05/0), میباشد(05/0P<)، بنابراین میتوان در سطح معنیداری 05/0 نتیجه گرفت که تفاوت بااهمیتی در بین مشارکت اجتماعی دانشجویان، در سطوح گوناگون شاخص امید به آینده ساختار خانواده آنان وجود دارد."