Abstract:
هدف از این پژوهش، ارزیابی فرآیند طراحی و برنامه ریزی دوره های آموزش ضمن خدمت مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بر اساس استاندارد ایزو 10015 بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بوده که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در سال 1392 بود(120=N). نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان(1970) و به روش تصادفی تعیین(92=n) و به همین تعداد پرسش نامه توزیع شد. اما پرسش نامه های برگشتی 88 عدد بودند و بر همین اساس تجزیه و تحلیل آماری انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته ارزیابی مؤلفۀ طراحی و برنامه ریزی دوره های آموزشی براساس استاندارد ایزو 10015 می باشد. روایی پرسش نامه مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت و پایایی از طریق آلفای کرونباخ (86/.) محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی(t تک نمونه ای، t مستقل، کروسکال والیس و تحلیل واریانس) انجام شد(05/0p≤ ). نتایج نشان داد به طور کلی فرآیند طراحی و برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت بیش تر از حد متوسط با استاندارد ایزو 10015 مطابقت دارد. همچنین بین میانگین نظرات مدیران و کارکنان در این بعد تفاوت معناداری وجود داشت. لازم به ذکر است که هیچ تفاوت معناداری بین نظرات کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان با توجه به دیگر متغیرهای جمعیت شناختی یافت نشد.
The aim of this study was to evaluate the designing and planning training component of service education programs for staffs of the Esfahan provience sport and adolescent Org based on the ISO 10015 standard. This survey was a descriptive-corrolational study conducted as a field study. The statistical population consisted of all managers and staffs of Esfahan provience sport and adolescent Org in 2013, 1392 (N=120). Sampling procedure was random sampling. The statistical sample was determined by using of Morgan table(n=92), and questionnaires were distributed to the same extent. But the number of the returned questionnaires were 88 and statistical assessment was performed based on this number. For data collection , researcher made questionnaires have been used for evaluating the component of designing and planning training of the training programs based on the ISO 10015 standard. Experts have confirmed the validity of the questionnaire and the questionnaire reliability has been obtained (0.86) based on Cronbach Alpha.The data analysis has done by descriptive and inferential analysis(one sample t-test, independent t-test,kruscal walis test and one-way ANOVA ).Results showed that, generally, designing and planning training process were conformed more than the average with ISO 10015 standard. Also there was significant difference between the means of viewpoints of managers and staffs in this aspect. It should be mentioned that there is no difference between viewpoints of managers and staffs considering the other demographic variables.