Abstract:
هدف از این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسش نامه وفاداری مشتریان در ورزش بود. جامعۀ آماری این پژوهش را مشتریان استخرهای خصوصی و دولتی شهر مشهد به تعداد نامحدود تشکیل دادند. با به کارگیری از فرمول کوکران نمونۀ آماری برابر با 382 نفر برآورد شد و به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه وفاداری لی (2008) که مشتمل بر 8 سؤال بوده و شامل مؤلفه های نگرشی و رفتاری می باشد استفاده شد. روش پژوهش از دسته معادلات ساختاری بوده که به صورت میدانی به اجرا درآمده است. روایی پرسش نامه با به کارگیری نظریات 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسش نامه وفاداری 86/0 می باشد. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالات رابطه معناداری با عامل ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخـص های نسبت x2 به df (85/2)، 096/0=RMSEA و همچنین 93/0=NFI، 94/0=NNFI، 96/0=CFI، 96/0=IFI، 90/0=RFI و 94/0=GFI هم برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عامل ها با وفاداری نتایج نشان داد که تمامی عامل ها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم وفاداری باشند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل "وفاداری مشتریان" مورد تأیید قرار گرفت.
This study aims to determine questionnaire validity and reliability of customer loyalty in sport. The
statistical population of this study was the pools and private clients in Mashhad unlimited number
formed. Using a sample of 382 persons was determined through Cochran formula and were selected
randomly. Measurement Instrument was a questionnaire of 8 questions of customer loyalty Lee (2008)
included 2 subscales (behavioral and attitude). Methods of structural equation has been implemented in
the field. Validity of questionnaire was accepted after translating by professors of sport management and
specialists. Statistical methods were descriptional indexes for describing data, Cronbach`s alpha for
determining validity, analysis of an accepting factor to determine the validity. Analytical results showed
(α =0.86) reliability for loyalty questionnaire. All factors had a significant relationship with concept
loyalty in reliability of Structure, the amount of relationship and T-value. X2/df=2.85, RMSEA=0.096
indexes and NFI=0.93, NNFI=0.94, CFI=0.96, IFI=0.96, RFI=0.90 and GFI=0.94 also confirmed
appropriateness of models. Also, the results about the relationships of factors with the meaning of loyalty
showed that all factors could be a good predictor for the concept of loyalty, finally internal and external
validity of customer loyalty model was accepted.