Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی آثار و پیامدهای گناهان در آینه دین و روان شناسی است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، سراغ متون دینی و روان شناسی رفته است؛ نقش گناه در نزول بلا را بررسی کرده و به تبیین رابطه بین گناه و نزول بلا پرداخته است تا با آگاهی دادن به مخاطب در زمینه بلاخیز بودن گناه، زمینه دوری از گناه را فراهم آورد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که گناه در قالب عناوینی همچون تغییر نعمت، اجابت نکردن دعا، احباط عمل، نقمت، آسیب های روانی ـ شخصیتی، کاهش عزت نفس، و کاهش شادکامی، بلا را محقق می سازد.
Machine summary:
"(7) او در مقالهی «دربارهی شعرهای آسیایی» 3 نقد و تحلیلی دربارهی شعر ایرانی و آسیایی و مقایسه آنها با اشعار اروپایی دارد که بدین قرار است: «شعرای یونانی به شعرای عرب و ایرانی خیلی شبیه به نظر میآیند نه فقط در مورد عروض و قالب شعر، بلکه هم از حیث استعاره و موضوعات شعری.
کیپش در مقالهای به نام «چوکونایی و حافظ» 1 راجع به اشعار چوکونایی چنین داوری میکند: «استعارههای چوکونایی در «شعرآرامگاه حافظ» و « خواستگاری خجالتی» 2 شبیه استعارههای حافظ است و به دلیل آشنایی چوکونایی با عروض فارسی، این دو شعر وی به وزن اشعار فارسی است» (Háfiz Dalok, 2007: 397-405).
آنچه در پی میآید بخش اعظم ترجمهی شعر «آرامگاه حافظ» است: تکخوان(9) «زنان قهوهای موی شیراز، دختران آبی چشم، ابریشم بپوشید و قامتتان را با گلها بیارایید و بازوهایتان را دایرهوار بگیرید و این آواز را در کنار آرامگاه حافظ بخوانید».
و شما دختران Háfiz és csokonai Tartózkodó kérelem سرخرو، بیایید از سبزهزار حافظ خوب، گل بچینید که روح آسمانی او مثل گل با محبت است و شهرت گرامی او مانند بوی گل در قلب و وطن ما پهن شده است».
وی شعری دارد که منتقدان ادبیات مجاری معتقدند این شعر پتوفی تحت تأثیر اشعار حافظ سروده شده است، زیرا وی با ترجمهی گبورفبین آشنا بود.
Ha atyád így szól, semmitől se félj Ne rettegj szép mintájú szent szőnyegem Táncolva borral locsolni össze De rá vigyázz-mert, hogy mi az illem Jól tudja ő s mint örök utazó Ismeri nem csak az utat hanem A Helyet hová betérhet ő a vándor Midőn szomjas: bort, Gyermekem Miképpen lehetne bátran és vadul Elmerülnöm e végtelen szépségben Ezentúl énnékem?"