Abstract:
توسعهیافتگی همواره یکی از دغدغههای جوامع در حال گذار بوده است. این جوامع در شناختن عوامل عقبماندگی خویش به دلایل مختلفی متوسل شدهاند. زبان و ادبیات عامیانه یکی از مواردی است که تجلیگاه لایههای زیرین شخصیت افراد است و از این دریچه میتوان نگرشهای افراد را نسبت به موضوع توسعه سنجید. برای بررسی نگرش توسعهای لرستان از منظر فرهنگی رجوع به ضربالمثلهای لری میتواند مبنای دقیقی را فراهم آورد. چارچوب نظری این تحقیق با استفاده از نظرهای متفکران دیدگاه نوسازی ساخته شده است. روش تحقیق در این مقاله، تحلیل محتوای تلخیصی است که در آن ضربالمثلها به لحاظ مضمونی در مقولههای مختلف توسعهای گنجانده شده و تعداد فراوانی ضربالمثلها و هم جهتگیری مثبت و منفی مضمون هر یک از آنها با توسعه واکاوی شده است. یافتهها نشان میدهد که بهلحاظ تکرار، توصیه به عقلگرایی، ارزشهای اخلاقی مؤید کار، گرایش به جمعگرایی، محافظهکاری و تقدیرگرایی در میان مثلها، بیشترین تکرار را داشتهاند. همچنین مقولههای ارزشهای اخلاقی مؤید کار، عقلگرایی، جمعگرایی، دارای موارد مثبت بیشتری بوده و مقولههای محافظهکاری و سازگاری (عدم نیاز به پیشرفت)، تقدیرگرایی، جایگاه انتسابی، عامگرایی، نگاه به ثروت، نگاه جنسیتی و فردگرایی، دارای موارد منفی بیشتری هستند. در مجموع میتوان گفت که غلبهی مثلهایی با مضمون ناسازگار با توسعه، در میان ضربالمثلهای لری بیشتر به چشم میخورد.توسعه یافتگی همواره یکی از دغدغه های جوامع در حال گذار بوده است . این جوامع در شناختن عوامل عقب ماندگی خویش به دلایل مختلفی متوسل شده اند. زبان و ادبیات عامیانه یکی از مواردی است که تجلی گاه لایه های زیرین شخصیت افراد است و از این دریچه می توان نگرش های افراد را نسبت به موضوع توسعه سنجید. برای بررسی نگرش توسعه ای لرستان از منظر فرهنگی رجوع به ضرب المثل های لری می تواند مبنای دقیقی را فراهم آورد. چارچوب نظری این تحقیق با استفاده از نظرهای متفکران دیدگاه نوسازی ساخته شده است . روش تحقیق در این مقاله ، تحلیل محتوای تلخیصی است که در آن ضرب المثل ها به لحاظ مضمونی در مقوله های مختلف توسعه ای گنجانده شده و تعداد فراوانی ضرب - المثل ها و هم جهت گیری مثبت و منفی مضمون هر یک از آن ها با توسعه واکاوی شده است . یافته ها نشان می دهد که به لحاظ تکرار، توصیه به عقل گرایی ، ارزش های اخلاقی مؤید کار، گرایش به جمع - گرایی ، محافظه کاری و تقدیرگرایی در میان مثل ها، بیشترین تکرار را داشته اند. همچنین مقوله های ارزش های اخلاقی مؤید کار، عقل گرایی ، جمع گرایی ، دارای موارد مثبت بیشتری بوده و مقوله های محافظه کاری و سازگاری (عدم نیاز به پیشرفت )، تقدیرگرایی ، جایگاه انتسابی ، عام گرایی ، نگاه به ثروت ، نگاه جنسیتی و فردگرایی ، دارای موارد منفی بیشتری هستند. در مجموع می توان گفت که غلبه ی مثل هایی با مضمون ناسازگار با توسعه ، در میان ضرب المثل های لری بیشتر به چشم می خورد.
Machine summary:
"جدول ٢: تعریف مفاهیم مفهوم تعاریف مفهومی متغیرها جایگاه انتسابی منفی : پذیرش جایگاه انتسابی افراد مبتنی بر وراثت و خویشاوندی و فاصله نابرابر قدرت بین افراد مثبت : توجه به اکتسابی بودن جایگاه اجتماعی افراد و فاصله برابر قدرت بین افراد تقدیرگرایی منفی : باور به از پیش مشخص بودن سرنوشت آدمیان و اهمیت شانس مثبت : باور به امکان تغییر سرنوشت و کنترل آن محافظه کاری مثبت : نوآوری و ریسک پذیری منفی : محافظه کاری نگاه به ثروت منفی : نگاه صوفیانه و زاهدانه و قناعت گرایانه به ثروت مثبت : نگاه مثبت به ثروت و باور به انباشت و امکان ترقی به وسیله آن عام گرایی مثبت : جهت گیری عام نسبت به انسانها به صرف انسان بودن منفی : جهت گیری خاص نسبت به انسان ها بر اساس نسبت قومی یا خانوادگی جمع گرایی مثبت : مشارکت و همبستگی منفی : فرار از جمع گرایی و گرایش به نوعی فردگرایی ارزش های اخلاقی مؤید کار مثبت : ارزش هایی مانند انصاف و نکوهش دورویی ، اهمیت کار و تلاش منفی : ستایش تنبلی ، فرصت طلبی و مفت خوری ، نبود اعتماد در روابط عقل گرایی مثبت : تأکید بر کاربرد عقل ، منطق و تدبیر منفی : تأکید بر کاربرد زور، خدعه و فریب به جای عقل نگاه جنسیتی منفی : نگاه درجه دوم به زن به عنوان جنس پست تر مثبت : نگاه مساوی و برابر به زنان در کنار مردان ."