Abstract:
داشتن پوشش مناسب در محافل و انظار عمومی از دغدغههای اصلی جامعه اسلامی ایران است. عدم گرایش به حجاب مناسب و منطبق با هنجارهای اسلامی، از مسائل مهم جامعه محسوب میشود. پژوهش حاضر با رویکردی جامعهشناختی به بررسی رابطه سبکهای زندگی مدرن و سنتی با گرایش به حجاب پرداخته است. این مطالعه، بهصورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته با حجم نمونه 400 نفر در بین دختران و زنان 15 تا 64 ساله کلانشهر تبریز در سال 1392 با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انجام شده است. یافتهها نشان داد که میزان گرایش به حجاب در دختران و زنان با سبک زندگی سنتی در حد بالا و در افراد با سبک زندگی مدرن در حد پایین و در افراد دارای سبک زندگی تلفیقی (سنتی و مدرن) در حد متوسط بوده است. همچنین بین میزان استفاده از رسانههای داخلی با گرایش به حجاب رابطهای مستقیم و بین میزان استفاده از رسانههای خارجی با گرایش به حجاب همبستگی معکوسی وجود داشت.داشتن پوشش مناسب در محافل و انظار عمومی از دغدغه های اصلی جامعه اسلامی ایران است . عدم گرایش به حجاب مناسب و منطبق با هنجارهای اسلامی ، از مسائل مهم جامعه محسوب می شود. پژوهش حاضر با رویکردی جامعه شناختی به بررسی رابطه سبک های زندگی مدرن و سنتی با گرایش به حجاب پرداخته است . این مطالعه ، به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با حجم نمونه ٤٠٠ نفر در بین دختران و زنان ١٥ تا ٦٤ ساله کلان شهر تبریز در سال ١٣٩٢ با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انجام شده است . یافته ها نشان داد که میزان گرایش به حجاب در دختران و زنان با سبک زندگی سنتی در حد بالا و در افراد با سبک زندگی مدرن در حد پایین و در افراد دارای سبک زندگی تلفیقی (سنتی و مدرن ) در حد متوسط بوده است . همچنین بین میزان استفاده از رسانه های داخلی با گرایش به حجاب رابطه ای مستقیم و بین میزان استفاده از رسانه های خارجی با گرایش به حجاب همبستگی معکوسی وجود داشت .
Machine summary:
"در واقع با توجه به این که ایران کشوری اسلامی است و تاکید خاصی بر الگوهای سنتی و دینی در آن وجود دارد و از آن جایی که این الگوها از طرف سبک های نوین زندگی که فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی ترویج دهنده آن هستند مورد هجمه قرار گرفته اند و نوعی بدحجابی را در جامعه ترویج می کنند و موجب آسیب های اجتماعی می شوند، نتایج پژوهش حاضر می تواند در شناسایی این آسیب ها و پیامدهای رواج سبک های نوین زندگی به ما کمک کند.
در پژوهش حاضر نیز با توجه پیشینه پژوهش و تحقیقات صورت گرفته در مورد سبک زندگی از جمله : کفاشی و همکاران (١٣٨٩)، خواجه نوری و همکاران (١٣٩٠)، رحمت آبادی و آقابخشی ، سلطانی و لاوین (١٣٩٠)، سبک زندگی به منزله انواع رفتاری مورد بررسی قرار می گیرد که با توجه به مجموعه ای از انتخاب ها به منزله نماد در فرایند کسب هویت نقش فعالی ایفا می کنند، این شاخص ها عبارتند از: هنجارهای مصرف ، اوقات فراغت ، تصور بدن و مدیریت بدن .
نتیجه این امر شکل گیری هویت های دوگانه است که بخش های مختلفی از عنصر آن از طریق بازاندیشی در سازه های هویتی تحت تاثیر فرایند جهانی شدن شکل گرفته اند، اما سبک های زندگی که محتوای آن ها برگرفته ازارزش های مذهبی و سنتی ایرانی بوده به دلیل آن که متاثر از مفاهیم مذهبی ، عرفانی و ملی بوده اند، توانسته اند در مقابل امواج ایده های نوینی که در رابطه با بدن و تصور و مدیریت آن وارد ایران شده اند، مقاومت کنند."