Abstract:
آیه 33 سوره «احزاب»، از اراده خداوند درباره پاکی اهل بیت علیهم السلام از هر گونه پلیدی سخن گفته است. تفاوت ضمیرهای قسمتی از آیه با آیات قبل و بعد، موجب اختلاف دیدگاه ها در تعیین مصداق اهل بیت و مفهوم «اراده» در آیه تطهیر شده است. با توجه به نقش محوری آیه تطهیر در اثبات قرآنی «عصمت»، ارائه پژوهشی مستقل در این زمینه ضروری می نماید. هدف این مقاله، تعیین مفهوم «اراده» و شناخت مصداقی انسان هایی است که با اراده خود، به عالی ترین درجه عصمت و طهارت دست یافته اند و به جهت طهارت می توانند مرجع مطمئنی در مسائل علمی، دینی و سیاسی جامعه باشند. دست آورد تتبع، بررسی و تحلیل متون اسلامی، تعیین مصداق اهل بیت و اثبات اراده تکوینی در قالب تشریع ( نه فارغ یا نافی از تشریع) است که حاصل این مطلب، اثبات طهارت اختیاری اهل بیت علیه السلام در خبر قطعی خداوند است.
The 33rd verse of Surah “al-Ahzab” talks about God’s will to purify the Ahlul Bayt (a.s) with extensive purification. Differences in the pronouns of part of this verse with the previous and next verses have led to different viewpoints in deciding the evidence of Ahlul Bayt and the concept of “will” in the verse of purification. The verse of purification is a key for the Quranic proof of “Ismah” (protection)، hence، it seems necessary to do some major research on the issue. The purpose of this paper is to decide the concept of “will” and to know the evidence of those who reached the level of “Ismah” and purity with a will and for the purity they have gained، they can be a reliable source in scientific، religious and political issues of society. The research and study on the Islamic texts achieved its goal of deciding the evidence of Ahlul Bayt and of proving the evolutionary will in the form of Sharia (not free from or negating Sharia). Accordingly، it is proven that the Ahlul Bayt’s voluntary purification goes along with God’s definite declaration.
Machine summary:
"در این تحقیق به چند پرسش، پاسخ داده میشود: _ مصداق آیۀ تطهیر با وجود دو گونه روایات معارض، چه کسانی هستند؟ _ با توجه به اینکه آیۀ تطهیر در سیاق آیات مربوط به همسران پیامبر( واقع شده، مستند خروج مفهوم از سیاق چیست؟ _ مفهوم ارادۀ خداوند در این آیه چیست و چگونه با مسئله جبر و اختیار، قابل جمع است؟ شایان ذکر است، این نوشته ثمرۀ جستوجو در منابع مکتوب و نرمافزارهای متعدد علوم اسلامی 1 و سپس جمعآوری روایات و اقوال واردشده ذیل آیۀ تطهیر و گردآوری فیشهای 2 تحقیقاتی متعدد بوده است.
شأن نزول دستهای از روایات اشاره دارند که رسول خدا( هنگام نزول آیۀ تطهیر، به همسران خود اجازۀ ملحق شدن به جمع اصحاب کساء ندادند، بلکه فقط به آنها وعدۀ نیک دادند؛ مانند حدیثی که عایشه میگوید: صبحگاهی پیامبر بیرون آمد، در حالی که بر او عبایی از موی سیاه بود، سپس حسن و حسین با هم داخل شدند؛ سپس فاطمه و بعد علی( به ترتیب بر ایشان وارد شدند؛ سپس پیامبر( آیۀ تطهیر را خواند.
معنای «اراده» در آیۀ تطهیر با توجه به بیان معنای اراده، اگر ارادۀ مطرح در آیه، تشریعی باشد در آن صورت فرقی بین اهلبیت و دیگران نیست، زیرا ارادۀ طهارت و رفع قذارت با جعل قانون، دربارۀ همگان، حتی کافران و فاسقان نیز وجود دارد، چون خداوند از آنها نیز خواسته است که با ترک کفر، شرک و معصیت، راه صحیح هدایت را بپیمایند."