Abstract:
در آخرین توقیع منسوب به امام عصر (عج) چنین عبارتی به چشم می خورد: « سیاتی شیعتی من یدعی المشاهده الا فمن ادعی المشاهده قبل خروج السفیانی و الصیحه فهو کاذب مفتر» ( کسانی از شیعیان می آیند که ادعای مشاهده کنند، آگاه باشید که هر کس قبل از خروج سفیانی و ندای آسمانی ادعای مشاهده کند دروغگویی بی پرواست). درباره معنای این عبارت احتمال هایی مطرح شده است ، این نوشتار در پی آن است تا با بررسی احتمالات مطرح شده به نظری جامع دست یابد و احتمال قوی تر را تبیین کند.
In the last signature related to Imam Mahdi (p.b.o.h)، it has noted: some of our Shia will claim Seeing (of the last Imam)، O! be aware if someone claims the Seeing before mutiny of Sofyani and the Supernal Call، he or she is a liar. For the meaning of this expression، some possibilities have been discussed، this article wants to find a comprehensive view by studying of the discussed possibilities and to specify the perfect one.
Machine summary:
2. احتمال دوم در معنای حدیث، این است که آنچه در این توقیع، انکار شده و مدعی آن دروغگو معرفی گردیده است، ادعای مشاهدۀ حضرت همراه با شناخت او در دوران غیبت کبراست؛ یعنی اینکه کسی ادعا کند با حضرت ملاقات داشته و به هنگام ملاقات او را میشناخته و میدانسته که امام است.
علامه بحر العلوم در کتاب الفوائد الرجالیة در ترجمه شیخ مفید و در بیانی پیرامون توقیعاتی که گفته شده از طرف امام عصر( برای شیخ مفید( آمده است این احتمال را مطرح کرده و میگوید: از آنجا که مشاهدۀ حضرت( در دوران غیبت کبرا نفی و انکار شده است، پذیرش این توقیع با مشکل روبهروست، اما میتوان گفت آنچه نفی شده، ادعای مشاهدهای است که همراه با شناخت حضرت حجت( در هنگام دیدن ایشان باشد و چنین ادعایی از طرف رسانندۀ این توقیع، صورت نگرفته است.
4. ادعای برخی از دانشمندان بزرگ شیعه همچون سید مرتضی و شیخ طوسی دربارۀ امکان ملاقات با امام عصر( در دوران غیبت کبری، تنها با آخرین احتمال در معنای توقیع سازگار است و با احتمالهای دیگر تنافی دارد.
نتیجهگیری در معنای این عبارت «سیأتی شیعتی من یدعی المشاهدة ألا فمن ادعی المشاهدة قبل خروج السفیانی و الصیحة فهو کاذب مفتر» _ که بخشی از آخرین توقیع منسوب به امام مهدی( به شمار میرود _ احتمالهایی مطرح شده است و بر اساس برخی از احتمالات، دیدار با آن حضرت در دوران غیبت کبرا انکار میشود.