Abstract:
گرگور شوئلر (Gregor Schoeler) از پژوهشگران معاصر غربی در تاریخ اسلام و حدیث است که آثاری از وی در تاریخ حدیث به چاپ رسیده است. از جمله ی این آثار می-توان به نوشته های او درباره ی آغاز نگارش در اسلام و فرآیند انتقال شفاهی و مکتوب سنت اسلامی اشاره کرد. از میان جریان های اسلام پژوهی معاصر در غرب، وی در جریان اندیشمندان «سنت گرا» قرار می گیرد، یعنی کسانی که برای منابع اسلامی ارزش تاریخی قائل اند، به رغم آن که معتقدند این منابع در فرآیند انتقال دچار تغییراتی شده اند. شوئلر به گفته ی خود، به مطالعه در مسائل روش شناسانه ی مربوط به پژوهش در نقل شفاهی علاقمند است و از رهیافت «نقادی روایت» دفاع می کند.
وی در کتاب «زندگینامه ی محمد، ماهیت و اصالت»، رهیافت تکامل یافته ی شاخت توسط ینبل را در تحلیل روایات سیره نبوی به کار گرفته و برای تکمیل روش ینبل، تحلیل سندی ینبل در تعیین «حلقه ی مشترک» را با مقایسه ی متون روایات ترکیب کرده است. مقدمه ی این کتاب مشتمل است بر مروری اجمالی، اما نسبتا کامل و انتقادی بر آثار سیره پژوهی و جریانات معاصر غربی در این حوزه از قرن نوزدهم میلادی تا دوره ی کنونی است.
Gregor Schoeler is one of the western contemporary scholars on history of Islam and Hadith that some of his works on history of Hadith have been published. His writings about the beginning of the writing and the verbal and written quotation of the Islamic tradition، can be pointed as his works. Among current western studies on Islam، he is a traditionalist scholar who believes that despite transitional changing of the Islamic sources، they are historically valuable. According to the Schoeler''s own word، he is interested in the study on methodological issues which related to research in oral quote and he defends the approach of « Hadith Criticism ». In his book « Biography of Muhammad، the quiddity and the authenticity »، he had utilized the evolved approach of cognition by Juynboll to analyze the Prophetic Sira narrations and he had synthesized Juynboll''s documental analysis in the «Joint Link» with the comparison of the narrations'' contexts to improve Juynboll''s methodology. Preface of the book contains a synoptic but comparatively general and critical overview to the works of the Sira study and current western actions in this realm، which have been discussing since the 19th century up to now.
Machine summary:
دغدغۀ اصلی وی در تحلیل مطالب مربوط به سیره و نیز بررسی تاریخی روایات مستقل، تشخیص و تحلیل توالی سیر نقل روایات مدنی است؛ در حالی که مقالات شوئلر معطوف به ویژگیهای منابع مجموعههای روایی بزرگ قرون سوم و چهارم هجری/ نهم و دهم میلادی همچون بخاری، مسلم و طبری است.
افزون بر این، وی این مسئله را مطرح نمیکند که نقل یک گزارش بیشتر، از گردآورنده (مثلا عروة بن زبیر) تا تدوینکنندگان مختلف آثار موجود (مثلا ابناسحاق، بخاری و طبری)، بدون هیچ اثری بر روی عبارت و نیز در برخی موارد، بر روی مفاد روایت واقع شده؛ بلکه باید «فرآیند تغییر»ی را در نظر بگیریم که در بسیاری از روایات رخ داده است.
در جمعبندی دیدگاه شوئلر میتوان گفت که وی در اعتبارسنجی روایات سیره، بیشتر مفهوم تاریخی آن را لحاظ کرده است تا مفهوم اسنادی و رجالی آن را؛ هرچند به نظر میآید این دو مفهوم در ارتباط با یکدیگر بوده و اعتبار اسنادی ادعای وثاقت تاریخی سند را دارد که باید اثبات شود.
[حال سؤال این است که:] این نقلها تا چه حد معتبر و موثقاند؟ وثاقت روایات سیره از دیدگاه شوئلر، نقل شفاهی و کاملا دقیق _ که البته همواره همراه با نقلی مکتوب بوده است _ تنها دربارۀ یک متن انجام گرفت که همان قرآن _ کتابی با بالاترین مرجعیت این دورۀ سفر تکوین و تاریخ آخرین ویرایش متن قرآن نیز به شدت مورد تردید واقع شدهاند.