Abstract:
Habermas divides political thought into two eras of Classic and Modern، in general، to explain the relation of ethics and politics. In his view، ethics and politics had mutual relations in classic era; but، in the beginning of modern era and with creation of two methodological and topical evolutions، classic “political philosophy” was replaced by science or “social philosophy” and this causes the increasing separation of ethics and politics; thus، politicswhich was an institution to ensure the happiness and salvation of citizens became an institution of management and controlling technique in social relations and human instincts. Habermas extended the abovementioned evolution to Kant’s Ideas، too. The purpose of current article، based on the earmarks and features of Kant political thought، is to prove that the mentioned evolution could not be extended to Kant، since in Kant political thought like classic political thought، politic is the way of development of ethical concepts، with this difference that in Kant thought the concept of “happiness” is replaced with “solipsism” and “perfection”.
Machine summary:
از نظر وي، در انديشۀ کانت ، اخلاق وجه دروني رفتار انسان را در بـر مـيگيـرد و از ايـن نظر، فرد به عنوان عامل اخلاقي، از آزادي و خودآييني برخوردار اسـت ؛ امـا خـود- قـانونگـذاري اخلاقي، آشکارا از قانون حاکم (سياست ) بر اعمال بيروني وي متفاوت است (همـان: ٤٢).
برخلاف نظريۀ هابرماس، هرچند ظاهرا کانت قوانين حاکم بر قانونگذاري درونـي (اخـلاق) را از دايرة نظارت قانونگذاري بيروني (حکومت ) خارج ميکند، با اين حال معتقد است که با تحقـق آزادي، يعني ايجاد نظم سياسي مبتني بر قانون اساسـي جمهـوري و فـراهم شـدن زمينـه بـراي خود- قانونگذاري، ميتوان قانونگذاري اخلاقي و قانونگذاري حقوقي را در يک کل واحد با هـم پيوند داد.
بر اين اساس، به نظر ميرسد کانت با محدودکردن خود- قانونگذاري اخلاقي به انگيزهها، نيات و اهدافي که رفتـار بـر آنهـا مبتنـي اسـت ، قـانونگـذاري مـذکور را از قانونگذاري حقوقي (حکومت )، که صرفا به صورت رفتار و نمود بيروني اعمال ميپردازد، متمـايز ميکند (کانت ، ١٣٨٨: ٥٢)؛ اما، وجه ديگر اين مسئله اين است که وي قانونگذاري حقوقي را امري مجزا از خود- قانونگذاري دروني و اخلاقي نميداند؛ چرا که با استقرار شرايط تحقق خـودآييني، در عمل ، قوانين قانونگذاري از مجموع ارادههاي عقلاني و اخلاقي عامـل هـاي خـودآيين حاصـل ميشود و بدين ترتيب ، قوانين حکومت چيزي جز ارادة عمومي عامل هاي اخلاقـي نيسـت کـه بـر طبق نيات و انگيـزة خـود عمـل مـيکننـد.