Abstract:
مخاطرات در حوزههای مختلف ابعاد و جوانب مختلفی دارد. امروزه با توجه به حساسیت موجود در صنایع، افزایش توان سازمانها در مواجهه با بحرانها و مقابله با عدم قطعیتها و ریسکهای تولید ضروری بهنظر میرسد. یکی از راههایی که برای مقابله با این ریسکها مطرح میشود، افزایش چابکی، پایداری و انعطافپذیری یک فرایند تولیدی است. در این تحقیق، نحوۀ افزایش توان برخورد با بحرانها و ریسکها در بخش تولید با رویکرد مدیریت یکپارچۀ فرایند تولید، استفاده از ناوگان حملونقل اشتراکی و تولید چندمکانی با هدف کاهش تأخیر در تأمین مواد و قطعات اولیۀ مورد نیاز شرکت تولیدکننده بررسی میشود. بهمنظور حل مسئله از یک الگوریتم ژنتیک بهنام الگوریتم ژنتیک پویا استفاده شده است. سپس به تحلیل نتایج در حالت تکمکانی و چندمکانی پرداخته میشود. نتایج نشان میدهد که حالت چندمکانی موجب تأخیر کمتری در تأمین قطعات و مواد اولیه برای شرکت سازنده میشود. همچنین عواملی نظیر افزایش تعداد تأمینکنندگان، تعداد وسایل نقلیه و کاهش تعداد سفارشها، مقدار زمانهای پردازش و حملونقل موجب کاهش تأخیر در زنجیرۀ تأمین میشود.
Machine summary:
سـه مؤلفـۀ درنظر گرفته شده در اين مسئله عبارتند از مـديريت يکپارچـه ، ناوگـان حمـل ونقـل اشـتراکي و شرکت سازندة چندمکاني که وظيفۀ هر يک از آنهـا در کـاهش مخـاطرات در بخـش توليـد در ادامه توضيح داده ميشود: مديريت يکپارچه با جهاني شدن اقتصاد و افزايش رقابت در عرصۀ صنعت ، شرکت ها به منظور بقاي خـود در بـازار رقابتي، به جاي مديريت انفرادي شرکت ، به مديريت يکپارچۀ اجزاي زنجيرة تأمين روي آوردنـد.
هدف تعيين نحوة تخصيص سفارش ها به قطعه سازان و وسايل نقليه ، تعيـين اولويـت هـاي توليد براي قطعه سازان و اولويت حمل توسط وسايل نقليه به نحوي است که قطعات و مواد اوليه با حداقل تأخير به شرکت سازنده محصولات نهايي تحويل داده شوند.
اين امر سبب کاهش هزينه هاي حمل ونقل و استفادة مؤثرتر از آنها ميشود؛ هر وسيلۀ نقليه پس از حمل کالا از شرکت هاي تأمين کننده بـه شـرکت هـاي سـازنده از مسئله حذف نميشود، بلکه ميتواند دوباره استفاده شود؛ تعداد F سايت مختلف توليدي وجود دارند که در نقاط مختلف جغرافيايي پراکنده اند؛ فاصلۀ زمان هاي حمل بين تأمين کنندگان و همچنين زمـان هـاي حمـل تـا هـر يـک از مکان هاي توليد مشخص است ؛ مقصد نهايي هر سفارش يکي از سايت هاي توليدي است که از ابتدا مشخص است ؛ سفارش هايي که بايد توسط يک وسيلۀ نقليه و توسط يـک محمولـه حمـل شـوند بايـد داراي مقدار يکساني باشند؛ مجموع حجم سفارش هايي که به يک محموله از يک وسيلۀ نقليه اختصاص مييابد بايـد کمتر از ظرفيت وسيلۀ نقليه باشد.