Abstract:
این مقاله با مبنا قرار دادن فناوری، یعنـی عرصـه اندیشـه عملـی و توانـایی ناخودآگـاهی ، بدیهی و حضوری انسان سعی می کند، سه گونه از حکومت مندی در سیر فلسفه سیاسی را ترسیم کند. حکومت مندی تنظیم رفتار جمعی انسانها به شیوه مطلوب در امر سیاسـی و کاهش احتمال مخاطرات آن و افزایش احتمال سود، لذت و شادی است . بر این اساس سه نوع آرمانی پدیدار آگاهی سیاسی یعنی متافیزیک، فیزیک و اطلاعـات سـه عصـر را شـکل می دهند. این مقاله سیر اندیشه ای و عملی به صورت وجه منفی و مثبت سیاست را بررسی کرده و با عرضه بحرانها و گذرها نظریه شانس را معرفی مـی کنـد. اینکـه انـواع گونـاگون حکومت مندی کداماند؟ آیا هیچ قانون خاصی در حکومت مندیها به لحـاظ تـاریخ فلسـفه سیاسی وجود دارد؟ تبلور حکومت مندی در سه عصر آگـاهی بشـر بـه چـه نحـوی اسـت ؟ سوالهایی هستند که در این مقاله بررسی می شوند، تا حکومـت منـدی از سـازة منفـی در عصر اطلاعات به تمام حوزة اندیشه سیاسی بسط پیدا کند و در قالب یک نظریه بی طرفانه خود را نمایان سازد.
Machine summary:
"شیوه فکر کردن بشر به سیاست و حکومت از یکسو، مبنا و فلسفه سیاست را شکل می دهد و از سوی دیگر در وجه مصلحتی می تواند، زندگی سیاسی بدیهی انگاشته شده او و ناخودآگاه سیاسی قومی باشد، که در سازههای جمعی و عرفهای عینی خود را نشان می دهد و در این متن با تفکیک تاریخی و مفهومپردازی بررسی می شوند.
حکومت مندی یعنی حفظ کاست ها و طبقه های جامعه به لحاظ امنیت دهی هر چند ظالمانه به ذهنیت مردم و راضی نگه داشتن آنها که این راهبرد تقدیرگرایانه (حافظ ، ١٣٧٩: ٣٦٥) ضد سیاست که در کاست بالایی و هرم بالایی جامعه کاربرد علمی ، آن هم به وجه نظریه پیدا می کند، وظیفه فلسفه و اندیشه سیاسی متافیزیکی است .
در وجه مدنی نیز قدرت به سبکی سلبی به نمایش گذاشته می شود، جایی که جامعه مدنی شکل می گیرد و با اعتقاد به حقوق بشر برای انسانهای دارای حق زیستن شهروندی، حق بیان و آزادیهای مشروع انتقادی در چارچوب قانون اساسی برآمده از دولت ملی و قرارداد اجتماعی ، سامانه حکومت مندی عصر فیزیک را تکمیل می کند.
انسانها چون حیوانات دیجیتالی در مدارهای منظم قابل ردگیری، کنترل و دستکاری می شوند و روز به روز بر کنترلی شدن جامعه بشری افزوده می شود (میلر، ١٣٨٢: ٢٣٦) و با توجه به پیوند فناوریهای اطلاعاتی ارتباطی با میانه فیزیک به شیمی ، زیست شناسی و ژنتیک، کنترلی شدن کم کم دارد حالت جان داری نیز به خود می گیرد و هیچ کس در شکل کلی از این فرایند خطرناک خبر ندارد."