Abstract:
این مقاله می کوشد تا با بررسـی فقراتـی اساسـی و مهـم از رسـاله شـهر خـدا اثـر سـنت آگوستین ، متاله برجسته مسیحی ، پرتویی بر تضمنات سیاسی آن بیفکند. در اینجا با توجه به رای پیتر بورنل ، که در مقاله ای با عنوان «جایگاه سیاست در شهر خدای آگوسـتین » بـه نگارش درآمده است ، نشان خـواهیم داد کـه در الهیـات آگوسـتین ، جـایی بـرای بحـث از «سیاست » به مثابه موضوعی مستقل وجود ندارد. سیاست در نظر وی، امری سلبی و مـلازم با سرشت عدمی و اینجهانی وضعیت پساهبوط است و در بهترین حالت می تواند نمودی از حفظ امنیت و آرامش در این سرای فانی ، به عنوان منزلگاهی برای زائران «شهر خدا» باشد. آگوستین انسان را موجودی بالطبع «اجتماعی » می داند، اما این اجتماعی بودن به زعـم وی، در اثر «سیاسی شدن» وی که به ضرورت شرایط پساهبوط بر او رخ نموده اسـت ، مخـدوش گشته است . بنابراین ، آگوستین با اعراض کامل از سنت فلسفه سیاسـی یونـانی ، و بـا نفـی مناسبات مدنی ، اینجایی و اکنونی ، شهر خـدای خـود را در سـاحتی غیرجسـمانی ترسـیم می کند.
Machine summary:
"آگوستین و لحن خطابی او در اینجا به معنای تأیید نهادهای سیاسی به منزله امـوری بـالطبع نیست ؛ سخن او این است که حتی اگر امر قابل تحسینی نیـز در حیـات عمـومی رومیـان وجـود داشته باشد- که بنابر آنچه گفته شد سازمان حکومتی نمی توانسـت در زمـره آن باشـد- بـاز هـم متعلق به شهر خداست : «هر آن امر قابل ستایش در روم، اگر وجود داشـته باشـد، نـه متعلـق بـه مدعیان یا خدایانشان، بلکه از آن خداوند یکتاست که خطا در کارش راه نـدارد » (همـان) دعـوی بورنل مبنی بر اینکه ستایش ضمنی آگوستین از برخی سـویه هـای حیـات مـد..
آنچه می بایست در وهله نخست بدان اشاره کرد این است که رویکرد اساسا الهیاتی آگوسـتین به مناسبات اینجهانی و خاصه روابط سیاسی و مدنی به معنای متعارف آن، سرشت امر سیاسـی و تعریف آن را که پیشتر در فلسفه سیاسی افلاطون و ارسـطو بنیادگـذاری شـده و بعـدها در دوره یونانی مآبی نیز به نوعی ادامه یافته بود، دستخوش تغییر و ابهام کرد.
همان گونـه کـه در ادامـه و در بحث از فقرهای که در آن آگوستین تعریفی اساسا غیرکلاسیک از عدالت عرضه می کند روشن خواهد شد، تفوق خورشید ایمان بر کورسوی عقل بشری بـا تغییـر جایگـاه سـعادت از مناسـبات افقی شهروندی در این جهان به رابطه عمودی شهروندان شهر آسمانی با خداوند یکتـا، همبسـته بود و همین تغییر جایگاه توضیح می دهد کـه چـرا اسـتقلال حـوزه سیاسـت در نـزد آگوسـتین ، دست کم در قاموس یونانی - رومی آن از موضوعیت افتاد."