Abstract:
امروزه مدیریت تقاضای سفر به عنوان یکی از راهکارهای نیل به حمل و نقل پایدار شهری مطرح میباشد. فراگیر شدن این موضوع در کلانشهرهای مختلف جهان و اهتمام پژوهشگران با رویکردهای گوناگون به این مسأله، منجر به پیدایش راهکارها و مدلهای مختلفی در راستای تکامل مدیریت تقاضای سفر شده است. در این بین مدیریت شهری کلانشهر تهران نیز اخیرا در کنار عرضه زیرساختهای حمل و نقلی، به راهکارهای مدیریت تقاضای سفر توجه میکند. هدف پژوهش حاضر ﺑﺎﺯﻧﮕﺮﻱ و ارائه مدل محاسباتی برای ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺩﺭﻳﺎﻓﺘﻲ ﺍﺯ استفادهکنندگان ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ شخصی در کلانشهر تهران به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت تقاضای سفر میباشد. پرسش اصلی در پژوهش این است که آیا ﺍﺧﺬ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻭ ﺗﺼﺎﻋﺪﻱ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﺷﺨﺼﻲ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ متغیرهای بکار رفته در مدل پیشنهادی، میتواند با ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭی و کاهش ﺩﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ، به محدود کردن استفاده از خودروی شخصی و استفاده بیشتر از حملونقل عمومی کمک کند؟ روش تحقیق با توجه به موضوع و اهداف پژوهش، توصیفی– تحلیلی است. این پژوهش در سه مرحله مطالعات اسنادی، اطلاعات میدانی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دو روش کتابخانهای و میدانی انجام شده است. در بخش تحلیل، ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺩﺭﻳﺎﻓﺘﻲ، ﺳﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮ "نوع خودرو (k)" ،"عمر خودرو (A)" و "میزان مسافت پیموده شده (L)" بر اساس ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ ﭘﺎﻳﻪ ([1]TB) ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﺎﻻﻧﻪ، ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. نتایج پژوهش نشان میدهد که با اعمال سه متغیر مذکور برای دریافت عوارض با استفاده از ﺗﺎبع ﻧﺮﺥ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﻧﻬﺎﻳﻲ[2] ﺧﻮﺩﺭﻭ: TF=f(k,A,L)، ﻛﺎﻫﺶ ﺍﺳـﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻭﺳـﺎﻳﻞ ﻧﻘﻠﻴـﻪ ﺷﺨـﺼﻲ ﻭ ﺍﻓـﺰﺍﻳﺶ ﻣﻄﻠﻮﺑﻴﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﻋﻤﻮمی ﺑﻪ عنوان گزینه جایگزین تحقق خواهد. در انتها نیز با استفاده از تکنیک S.W.O.T به ارزیابی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای عملیاتی نمودن راهکارهای مدل پیشنهادی در کلانشهر تهران پرداخته شده است. [1] . Base Tax [2] . Final Tax
Machine summary:
پرسش اصلی در پژوهش این است که آیا اخذ عوارض متغیر و تصاعدی از خودروهای شخصی بر اساس متغیرهای بکار رفته در مدل پیشنهادی، میتواند با تأثیرگذاری و کاهش در مصرف سوخت ، به محدود کردن استفاده از خودروی شخصی و استفاده بیشتر از حمل ونقل عمومی کمک کند؟ روش تحقیق با توجه به موضوع و اهداف پژوهش ، توصیفی– تحلیلی است .
کاهش مصرف منابع تجدیدناپذیر و محدود انرژی و سوخت 1Assessment and Decision Making for Sustainable Transport – www.
در این پژوهش ابتدا با بررسی داده های بدست آمده از اسناد و گزارشات سالانه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر تهران ، از بین مسائل و مشکلات مذکور در حوزه حمل و نقل درون شهری، شاخص های "حجم اتومبیل های تک سرنشین "، "شبکه حمل و نقل عمومی" و "مدیریت تقاضا" به روش کیفی بررسی و تحلیل شده و در ادامه مدلی برای بازنگری در دریافت عوارض استفاده از خودرو شخصی، به عنوان هدف پژوهش ارائه گردیده است .
با توجـه بـه ایـن نکته مهم که با افزایش مسافت طی شده توسط خودرو، میزان عوارض دریافتی به صورت تصاعدی افزایش مییابد، وجود این پارامتر در تعیین میزان عوارض سبب خواهد شد که مالکان خودروهای شخصی در استفاده از خـودروی خـود، ایـن مسأله را در نظر گرفته ، و این موضوع متعاقبا باعث کاهش مطلوبیت اسـتفاده از وسـایل نقلیـه شخـصی و افـزایش مطلوبیت استفاده از وسایل نقلیه عمومی میگردد.