Abstract:
رویکرد علمی غالب الازهر، از زمان تسلط ایوبیان رفتهرفته نقلی و مبتنی بر تفسیرهای ظاهرگرایانه بوده است. سیدجمال، از بدو ورود به مصر، علوم عقلی را با هدف، تغییر نگرش و موضع علمای الازهر نسبت به پدیدههای اجتماعی، از طریق تحول نظام آموزشی آن نهاد وارد الازهر کرد. سیدجمال، همواره نظام آموزشی قدیم را به چالش میکشید و از نظام آموزشی جدید در الازهر دفاع و خواهان اصلاح روشهای آموزشی آن بود. وی فلسفة علوم اسلامی و دانشگاه الازهر را منحصر به تئوریپردازی صرف نمیدانست، بلکه معتقد بود باید الازهر بتواند در عمل نیز مسائل و نظریههای فقهی را جامة عمل بپوشاند. وی معتقد بود که چرا فقهای الازهر نمیتوانند فقه را در عرصة سیاسی و اجتماعی بهکار بندند. وی بهدنبال نظام آموزشیای بود که بتواند تحول سیاسی اجتماعی به همراه داشته باشد و منجر به پایان استعمار و نظام استبدادی و سلطنتی گردد. این نوشتار با رویکرد نظری و تحلیلی درصدد است که نقش سیدجمال را در تغییر نظام آموزشی الازهر، واکاوی کند و تأثیرات آن را بر جامعه مصر مورد ارزیابی قرار دهد.
Since the period of Auobiyan’s rule، the dominant scientific approach of Al-Azhar، had been based on transmitted knowledge and exoteric interpretation. At the beginning of his arrival in Egypt Seyyed Jamal introduced intellectual knowledge into Al-Azhar with the aim of changing the views and position of Al-Azhar’s scholars about social phenomena by changing the education system of that institute. Seyyed Jamal always challenged the previous education system and supported the new education system in Al-Azhar. Also، he sought to reform its education policy. He believed that philosophy of Islamic sciences and Al-Azhar University should not be limited to mere theorizations، and that Al-Azhar needed to put the fiqhi issues and theories into practice. He thought of creating an education system which could bring about a socio-political change in an attempt of putting an end to colonialism and dictatorial and imperial system. Using a theoretical and analytical approach، this paper seeks to analyze the role of Seyyed Jamal in changing the educational system of Al-Azhar and evaluate its effect on the Egyptian society.
Machine summary:
"Table of Contents The Genesis and Survival of Society with Emphasis on the Role of Religion in the Light of Allameh Tabatabaei’s View / Ismaeil Saber Kiyoj 5 Social Discipline in Ibn Khaldun’s Thoughts / Mohammad Reza Ghaeminik 23 Conventional Questions in Monotheism and Interpretivism: a Comparison between the View of Allameh Tabatabaei and the View of Pitter Vinch about Social Conventionalities / Hossein Mehrabanifar / Mohammad Hossein Shoa’i 43 A Critical Approach to Ibn Khaldun’s Sociological Explanation of Caliphate / Hamid Parsania / Ibrahim Abbaspur 65 Leisure and Recreation in Muslim Thinkers’ Thought / Seyyed Hossein Sharaf al-din 87 The Relationship between Art and Religion in the Eyes of Seyyed Hossein Nasr and Seyyed Morteza Avini / Rafi’al-din Ismaeili 109 The Role of Seyyed Jamal in Changing the Education System of Al-Azhar and Its Effect on the Socio-Political Developments in Egypt / Mohammad Ali Mirali 133 In the Name of Allah Proprietor: Imam Khomeini Educational and Research Institute Editior in Chief: Hamid Pārsaniyā Editor: Mahmud Rajabi Editor Deputy: Syyed Hosein Sharaf-Al-din Executive manager: yaser solati Editorial Board: ( Nasrallah Aqajani: Assistant Professor, Bagher al-Olum University ( Hamid Parsāniyā: Assistant Professor, Tehran University ( Mohammad Hosein Pānahī: Associate Professor, TabaTabai University ( GholamReda Jamshidiha: Associate Professor, Tehran University ( Mahmud Rajabi: Professor, IKI ( Syyed Hosein Sharaf al-din: Associate Professor, IKI ( Hosein Kachoiyan: Associate Professor, Tehran University ( Akbar Mirsepah: Assistant Professor, IKI ( Shams allah Mariji: Assistant Professor, Bagher al-Olum University ________________________________________________ Address: IKI Jomhori Eslami Blvd Amin Blvd."